Nyheter

Fikk kirkelig PR-kontrakt til 12 milloner

Rådgivningsgiganten Burson-Marsteller nådde opp i konkurranse med seks andre byråer.

Geelmuyden Kiese var bedre på pris, men ble likevel forkastet da Kirkerådet skulle kjøpe kommunikasjonsrådgivning før neste kirkevalg.

I stedet løp Burson-Marsteller, et av verdens største byråer avsted med 12-millionerskontrakten. De skal hjelpe Den norske kirke med informasjonen ved den andre store milepælen i den såkalte demokratireformen – kirkevalget 2011. De skal også hjelpe kirken med å kommunisere sitt budskap i tre år framover.

«Hårete mål». Kommunikasjonsdirektør i Kirkerådet, Trude Evenshaug, er ikke overbevist om at pengebruken vil føre til høyere valgdeltakelse enn ved kirkevalget i 2009.

– Ikke nødvendigvis, dessverre. Her må jeg bare vise til forskerne som sier at forrige valg lå oppunder det de forventer er mulig å nå. Men vi kan jo selvsagt sette oss noen hårete mål om å nå enda høyere, sier Evenshaug.

Derimot håper hun informasjonen ved høstens kirkevalg får ståkarakter – i motsetning til ved valget i 2009. Da ble det rettet kritikk blant annet mot manglende informasjon om kandidatene, manglende klarhet om hvem som skulle stå for denne informasjonen, og mangelfull utnyttelse av internettportalen kirkevalget.no.

Også da var Burson-Marsteller engasjert som rådgivere.

Uklart. Det er ennå ikke klart hvilke konkrete tiltak som ligger i avtalen. Evenshaug forteller at første møte med byrået ennå ikke er avholdt, og kontrakten er heller ikke undertegnet.

– Vi har vurdert tilbyderne ut fra kompetanse, forståelse for kirkens organisering og utfordringer, samt oppgaveforståelse. Budsjett og pris er også en faktor. Burson-Marsteller fikk lavest score på pris, men høyest på kompetanse og organisasjonsforståelse, sier Evenshaug.

Les mer om mer disse temaene:

Alf Gjøsund

Alf Gjøsund

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter