Nyheter

Einar Gelius hylles som symbol på folkekirken

Einar Gelius hylles som symbol på folkekirken.

– Gelius har bredere appell enn de fleste norske prester, ­sier ­Veslemøy Eineteig Christiansen, nyhetsleder i VG Nett.

Norges mest leste nyhetsside på nett, VG Nett, ga søndag radiogudstjenesten på NRK P1 konkurranse: Da overførte de innsettelsesgudstjenesten til kjendispresten Einar Gelius i Lom stavkirke.

– Han er en prest som tidligere har vært åpen og frittalende. Det gjør ham interessant. Han har også gode svar på spørsmål som mange i min generasjon i 20-årene lettere kan relatere seg til. Det finnes sikkert flere prester som Gelius, men det er ikke alle som snakker like høyt, sier Christiansen som skal vær­e ­journalist under direktesendingen.

Sendingen startet klokken 10 på prestegården i Lom der ­Gelius nå bor. Deretter fort­satte de fra Lom stavkirke. VG Netts 2,4 millioner lesere ble oppfordrettil å kommentere søndagens gudstjeneste på Twitter.

LES MER: Biskop refser fartsglade prester

Opprøreren. – En strålende original idé å overføre gudstjenesten, synes Hans Christian Vadset, kommunikasjonsråd­giver i PR-byrået First House og med fartstid fra aviser som Dagbladet, VG og Fædrelandsvennen. I sistnevnte var han sjefredaktør.

– At VG gjør noe slikt er delvis fordi de får omtale og oppmerksomhet, og delvis fordi de ser at mange nok vil være opptatt av dette.

– Hva er det med Einar Gelius som gjør ham så populær?

– Gelius har klart inntatt en opprørerposisjon i mange folks oppfatning, sier Vadset, som ikke ønsker å si noe om Gelius spesielt. Han utdyper imidlertid hva som kjennetegner en slik posisjon:

– En opprører er relativt brysom for dem som sitter med makten, og ofte med god grunn: De kan være populistiske, ustrukturerte og ikke alltid til å stole på. For dem som skal administrere en opprører, kan det være krevende.

Men en opprører kan få mye sympati utenfra, påpeker Vadset.

– Særlig hvis vedkommende utfordrer institusjoner der mange­ utenfor er enige med ham. Han blir da et talerør for noe av det som rører seg i store grupper. Det er en ganske vanlig ­mekanisme som trer i funksjon.

– Er Gelius egentlig så populær som man kan få inntrykk av?

– Ja, det tror jeg. Det er tydelig at han blir oppfattet populær i mange kretser, og kanskje særlig blant dem som befinner seg i ytterkanten av det aksepterte i kirken, sier han.

Fakkeltog. At kjendispresten nyter popularitet blant folk, kom seinest fram tidligere i år. ­Gelius var da eneste søker på prestejobb i Ibestad i Sør-Troms, men ble vraket av Nord-Hålogaland bispedømme. Før avslaget ­gikk innbyggerne i fakkeltog for å få ham til bygda. 800 av de ­totalt 1.430 i kommunen skrev under­ på at de ville ha ­Gelius som prest. Mennesker fra hele ­landet lovet å gi 700.000 ­ kroner for å lønne ham.

– Folket, og da i hovedsak en del av de som ikke er kirke­aktive eller står utenfor Den norske kirke, blåser i teologi. I stedet vil de ha en prest som de kan heie på og som de føler forsvarer deres banehalvdel, sier Jan Aasmann Størksen, markedsfører som har jobbet mye med profilering av Frelsesarmeen.

– Har motstanden fra bispedømmet rett og slett gjort at man har fått sympati for ham?

– Ja, absolutt. I seg selv blir presteskapet sett på som en maktfaktor, og her er det en som blir utsatt for denne maktfaktoren. Samtidig har Gelius også et vinnende vesen. Han mener selv å være romsligheten selv, og det har stor appell. Han har blitt symbolpersonen på folkekirken.

LES MER OG DIKSUTÈR: – Jeg vil heller møte bilisten Petter Northug enn bilisten Einar Gelius, kommenterer journalist Erlend Friestad. Enig?

Medvind på fotballkamp. For Den norske kirke har imidlertid ikke Gelius vært enkel å forholde seg til som arbeidstaker. Sist Gelius var prest, i 2011 i Vålerenga i Oslo, sa han opp etter at biskop Ole Christian Kvarme hadde truet med avskjedssak. Dråpen som fikk begeret til å flyte over for biskopen, var Gelius' bok Sex i Bibelen, der forfatteren beveget seg langt bort fra tradisjonell, kristen samlivsetikk.

– For folket er arbeidsgiveransvaret underordnet, mener Størksen.

– Hvis du spør dem hvordan de ville forholdt seg til Gelius­ som arbeidstaker, begynner nok en annen form for refleksjon­, men den er ikke akkurat til stede i folkedypet. Når det er med­vind på en fotballkamp analyserer man ikke spillet, sier Størksen.

Stryke prestekjole. Prost i Lom, Paul Skuland, regnet på forhånd med et langt større oppmøte enn vanlig under gudstjenesten.

I kirken er det plass til 200 mennesker.

– Å få gudstjeneste overført på VG Nett må være god reklame for dere?

– Ja, dette er kjempereklame for kirken. Nå kommer det mange turister til oss hvert år uansett, men klart dette blir lagt merke til.

Nyhetsleder Veslemøy Eine­teig Christiansen i VG Nett ­er åpne for flere møter.

– Kan det bli aktuelt med fle­re overførte gudstjenester frem­over?

– Ja, du skal ikke se bort ifra det. Er innholdet bra, blir sendingen bra. Det er et godt ­tema, og vi tror det er interesse for det, sier Christiansen, og får støtte fra Hans Christian Vadset i First House.

– Når det gjelder livssyn er kringkastingsmonopolet definitivt brutt, sier Vadset.

Det har ikke lykkes Vårt Land å få kontakt med Einar Gelius.

Les mer om mer disse temaene:

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje er journalist i religionsavdelingen i Vårt Land

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter