Nyheter

Danske kirkegjengere klager – norske tier

Dårlige prekener og støy fra kirkeklokker er blant tematikken i klager som danske biskoper mottar fra sine presters sognebarn. Flere av dem opplever en markant økning i antallet henvendelser med negativt fortegn.

– Det skal ikke mye til før det blir klagd. Det kan være over et kor, en prest eller andre av kirkens brukere. Det er nesten vanskeligere å komme på noe man ikke klager på, sier biskop Kjeld Holm i Århus bispedømme. Han forteller om en firedobling i antallet klager – fra 15 i året da han tiltrådte for 17 år siden, til 60–70 i dag.

– Det er blitt så lett å klage til biskopene fordi vi er så synlige i mediebildet. Dessuten har alle bispedømmene hjemmesider, og det er mye enklere å sende en e-post enn et brev, forklarer Holm til Kristeligt Dagblad.

Følsomt. Den avtroppede København-biskopen Erik Norman Svendsen forteller om en fordobling mens han var biskop. Han mener biskopen får klagene fordi folk ikke kjenner prestene.

– Det er særlig klager fra folk som føler de har fått dårlig behandling ved en kirkelig handling. Særlig handler det om begravelser, hvor folk jo er meget følsomme, sier han.

Ingen økning. Vårt Land har spurt norske bispekontorer om situasjonen i Norge. De fire som har svart forteller at formelle klager til bispekontoret er en sjelden affære. Ingen kan fortelle om en økning de senere årene.

Biskop i Nord-Hålogaland, Tor Berger Jørgensen, vil anslå antall klager til maksimum fem i året. Han mener tallet har vært «rimelig stabilt».

– Hva går klagene ut på?

– Jeg kan nevne klage på fastsettelse av gravsted og på prestens hodebekledning på en kald og vindfull dag. Vi har også hatt klage på et konfirmantopplegg med lek som ble oppfattet som litt utenfor kirkens etiske standard, svarer biskopen.

Han forteller at han derimot har fått mange «ytringer» i brev og e-post i forbindelse med debatter og medieoppslag.

– Disse kan være knyttet til saker som oljeboring i Lofoten og samlivsetiske spørsmål, sier han.

Høy terskel. Også Hamar biskop opplever tilbakemeldinger på sine utspill i media.

– Men vi bruker ikke mye tid på å behandle klager. Det er nok fremdeles en relativt høy terskel for mange å sende skriftlig klage til menighetskontor eller bispedømmekontor, sier Irmelin Grimstad Bonden, teologisk rådgiver i Hamar bispedømme.

I en fersk brukerundersøkelse for det offentlige Norge gir folk uttrykk for at de er mer fornøyde med Den norske kirke enn med noen annen offentlig virksomhet. Dette nevner flere bispedømmer.

– Men det betyr ikke at vi ikke har et forbedringspotensial, presiserer Per Oskar Kjølaas, biskop i Nord-Hålogaland.

Les mer om mer disse temaene:

Alf Gjøsund

Alf Gjøsund

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter