Nyheter

Biskop forsvarer dåpsreklame

– Ikke min favoritt­smak når det gjelder humor, sier Stavanger-biskop. Han vil likevel ikke stoppe den kontroversielle dåpsreklamefilmen.

– Det må være lov å prøve og feile, ut fra et ønske om å få flere til å velge dåp. Vi må være såpass rause at vi tåler dette‚ sier Erling Pettersen til Vårt Land.

– Pinlig og vulgært

Tidligere denne uken krevde sokneprest Helge Helgesen i Stavanger ­reklamesnutten «umiddelbart fjernet», reklamefilmen som denne måneden vises på kinoer på Sørvestlandet. Han karakteriserte den som «helt skrekkelig, pinlig og vulgær» og «krenkende imot det vi forsøker å stå for som kirke».

– Hvem er det du utfordrer til ­
å stanse reklamefilmen?

– Det må være biskopen i Stav­anger, svarte Helge Helge­sen på Vårt Lands spørsmål.

LES OGSÅ: Prest krever at dåpsreklame trekkes

Soknepresten snakket selv med biskop Pettersen før han skrev et harmdirrende avisinnlegg om den 30 sekunder lange reklamesnutten.

– Biskopen hadde ikke selv sett reklamefilmen da jeg snakket med ham, forteller Helgesen.

Men sist helg gikk Erling Pettersen på kino.

For dramatisk

– Hvordan reagerte du på det du så, Pettersen?

– Selv om jeg kan forstå at noen kan si at denne humoren ikke faller i deres smak, kan jeg ikke tenke meg en så dramatisk reaksjon som å stoppe filmen. Dette er ett av veldig mange tiltak fra Aksjon dåp for å få oppmerksomhet rundt kristen dåp. Om ikke alle synes filmen er det mest vellykkede, så vil jeg se på dette som et ærlig forsøk på å bidra til at flere velger å døpe sine barn, svarer biskopen.

LES OGSÅ: Slik vil kirken få flere til døpefonten

Etter initiativ fra kirkevergen i Sandnes, Andreas E. Eidsaa, har 67 menigheter i Stavanger og bispedømmerådet sluttet seg til Aksjon dåp. Aksjonen står bak reklamefilmen som ett av mange tiltak for å styrke oppslutningen om dåp.

Hovedpersonen i filmen er en baby med masse luft i tarmen som promper og rapper med voksenstemme.

– Ikke min favoritthumor

– Falt humoren i smak, biskop Pettersen?

– Dette er kanskje ikke helt min favorittsmak når det gjelder humor. Men jeg synes dette dreier seg mye om smak og behag.

– Du er kanskje ikke midt i målgruppen for reklamefilmen?

– Nei, jeg forstår at filmsnutten primært er siktet på unge og foreldre som tenker på om de skal vurdere dåp for barna deres. En god del av dem som har reagert er nok på min alder eller i nærheten av den. Jeg har etter at jeg selv så filmen, testet reaksjonene blant en del unge. Noen av dem humrer, men ikke alle opplever at den treffer helt.

Erling Pettersen legger vekt på at den korte reklamefilmen ikke bare spiller på humor, men også har et seriøst budskap som kommer godt fram:

Et enkelt spørsmål

– Film­snutten har et enkelt spørsmål: Har du tenkt på dåp for dine barn? Hvis filmen kan sette i gang en slik prosess, er det veldig verdifullt, mener biskopen.

Reklamefilmen kom som en overraskelse på mange av de deltakende menighetene, og også på biskopen.

På et møte med prostene i bispe­dømmet denne uken ble filmen drøftet.

– Det er delte meninger om filmen også blant prostene, sier Pettersen.

LES OGSÅ: Krampaktig kulhet

På bakbeina

Helge Helgesen, sokneprest i Tjensvoll i Stavanger, sier at han har fått mye ­positiv respons fra prester og andre etter at han rykket sterkt ut mot reklamefilmen.

– Vi kom litt på bakbeina, for nesten ingen visste om reklamefilmen før den dukket opp på kino og ble skrevet om i Vårt Land. Jeg ble sjokkert over det jeg så. Jeg er sterkt i tvil om hva slags teologisk vurdering som er foretatt av reklamefilmen, sier Helgesen.

Prost Ludvig Bjerkreim i Sandnes har ikke vært involvert i reklamefilm-prosjektet. Han er styreleder i IKO – Kirkelig pedagogisk senter og mange­årig styreleder i Søndagsskoleforbundet, og sterkt engasjert av at flere enn før velger bort dåp for sine barn.

– Jeg har registrert at det er mange positive og mange negative reaksjoner på reklamesnutten. Det betyr at filmen har skapt mye blest om Aksjon dåp.

Suksess?

– Så du mener reklame­filmen er en suksess?

– Suksess er det dersom Aksjon­ dåp fører til at flere velger dåp.

– Hva mener du selv om reklame­snutten?

– En reklamefilm kan lages på mange forskjellige måter. Her har man gjort et hederlig forsøk utfra budsjettet man hadde til rådighet. Neste forsøk kan bli enda bedre. Jeg er definitivt ikke enig med Helge Helgesen i at dette er vulgært eller noe i nærheten av krenkende, svarer prost Ludvig Bjerkreim.

Reklamefilmen har en prislapp på 85.000 kroner. Det inkluderer produksjon og sendetid på kino. Filmen vil bli vist før alle filmer i én måned på kinoene i Stavanger, Sandnes og Bryne.

LES OGSÅ: 'Umulig å le av dette'

Les mer om mer disse temaene:

Jan Arild Holbek

Jan Arild Holbek

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter