Nyheter

– Barn og unge forstår ikke kristen satire

Manglende bibelkunnskap gjør at vitsene faller for døve ører.

– Mange barn og unge forstår ikke bibelhumor siden de mangler bibelkunnskap, sier sokneprest Torstein Eidem Nordal.

– Manglende bibelkunnskap er et kulturelt problem. Skal du holde deg på trygg grunn så må du bare vitse om Jesus og De ti bud, sier komiker og ateist Dag Sørås.

LES OGSÅ: Tør ikke spøke med islam

LES OGSÅ: – Bibelen er så å si fri for humor

Ut med Monty Python

Vårt Land har denne uken skrevet om kristen og religiøs humor. Om temaet skaper debatt i dag, var kristenhumor enda mer brennbart da den britiske humorgruppen Monty Python laget Life of Brian for 35 år siden. Filmen parodierte Jesus og disiplene, men ble stoppet i 1980 av Statens Filmkontroll med blasfemi som begrunnelse. Kontrollorganet slapp filmen gjennom sensuren noen år senere, med 18 års aldersgrense. Men i dag har ikke unge bibelkunnskap til å forstå humoren, tror flere.

– Unge forstår mindre og mindre av bibelvitser og kristenhumor. Årsaken er at kristendomskunnskapen har gått ned, sier Espen Andreas Hasle.

Han er prest og leder i Acta – barn og unge i Normisjon, og har blant annet drevet mye med undervisning for konfirmanter.

– Jeg fortalte forleden om apostelen Peter til konfirmantene. De ble kjempeoverrasket da historien tok vendingen med at Peter faktisk gikk på vannet. «Næææiii, gjorde han det?», var reaksjonen. Her kan vi utnytte at Bibelen har mange gode historier som er nye og spennende for folk.

LES OGSÅ: – Spytting i døpefonten er over streken

Stille etter vitsen

Torstein Eidem Nordal er sokneprest i Kvitseid i Telemark og har en utfordring med å få de unge til å henge med på bibelvitsene han skulle komme til å fortelle.

– Mange barn og unge vet dessuten ikke om de kan le når presten slår en vits, sier Nordal, som har hatt mange humorshow i kristne sammenhenger.

Han har selv opplevd stillheten når 14 og 15-åringene i konfirmantundervisningen blir tause etter at han har vært selvironisk.

– De sitter stille og ser på hverandre for liksom å finne ut av om de kan le eller ikke.

Selv kjenner presten på dette som en utfordring. For eksempel har Nordal laget en sketsj der juleevangeliet blir framstilt som en fotballkamp av to fotballkommentatorer.

– Jeg synes dette er harmløst, men jeg kunne neppe hatt denne sketsjen på en julegudstjeneste.
 Noen faste kirkegjengere ville kanskje tatt dette som et spennende og humoristisk grep. Men for de som er utenfor denne indre kjernen, er jeg ganske sikker på at de ikke ville slappe helt av med et slikt grep. Mange av dem tror jeg er opptatt av at det som skjer i kirken skal være veldig høytidelig.

– Hva gjør du dersom du skal slå en bibelvits i kirken?

– Det er vanskelig. Det må nesten være et ordspill som alle uansett kan henge med på.

LES OGSÅ: – Fint å jekke ned de som er litt høyt på strå

Bare generell vitsing

Komiker og ateist Dag Sørås er kjent for ikke å være nådig med religion i humorshowene sine. «Religion er den eneste mentale sykdommen det er sosialt akseptert å ha», har han tidligere uttalt.

Men selv om han kan gå hardt ut mot både Jesus, kristne og Bibelen, er det begrenset hvor dypt han kan pløye inn i religionen – rett og slett fordi publikum mangler referanserammene. Religiøs satire i dag må derfor skje i mer generelle former, mener han.

– Hvis jeg skal ha religionskritiske innslag, så er det heller linket opp mot det som skjer i samfunnet. For eksempel kan jeg spøke med at selv ikke-religiøse på ytterste venstrefløy elsker å hylle Jesus. «Jeg tror kanskje ikke han var Guds sønn, men han var et fantastisk menneske», kan de si. Når jeg da har fremstilt Jesus som en totalt ego-sentrert høyreekstrem, har selv faren min blitt provosert, selv om han aldri har vært i nærheten av å være religiøs.

– Bergprekenen blir tullet med i filmen Life of Brian. Kan du vise til denne uten at publikum ramler av?

– Det er vanskelig å si, for av og til vet man ikke hva folk faktisk ler av. De kan le selv om de ikke tok poenget. Men jeg tror at hvis du holder deg til Jesus og De ti bud, så er du på trygg grunn. Akkurat nå har jeg et show hvor jeg nevner Maria Magdalena, men jeg tror publikum fort forveksler henne med jomfru Maria.

LES OGSÅ: – Bør være lett å le av ateister

– Må lære Bibelen

At unge mangler bibelkunnskap i dag kaller komikeren «et kulturelt problem».

– Barn må lære om Bibelen fordi det er en del av vår kulturhistorie. Hvis du ikke har lest Bibelen, skjønner du for eksempel ikke Shakespeare. Da går du glipp av en del.

– Hadde det vært mulig å lage Life of Brian i dag?

– Nei. Jeg tror ikke folk ville tatt denne historien på samme måte. Det hadde selvfølgelig vært interessant å lage en muslimsk versjon av Life of Brian, men da ville folk forstått enda mindre, sier Sørås.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter