Fortellingen om ei kvinne som salver Jesus står i alle fire evangeliene.
I Matteus og Markus skjedde det i huset til Simon den spedalske. Ei navnløs kvinne helte salven over Jesu hode og disiplene ble forarget.
I Lukas fuktet kvinnen Jesu føtter med sine tårer og tørket dem med håret sitt til å forsone for sine synder.
I Johannesevangeliet har kvinnen fått navn og familie – hun er Maria som sitter ved mesterens føtter dagen for palmesøndag. Hun bor i huset, og hennes bror Lasarus ligger til bords. Hennes søster Marta vartet opp, som i Lukas 10. Maria salvet Jesu føtter og tørket dem med håret sitt.
Mot påske
Lytt til tekstverkstedet her:
Fortellingen hinter til en hendelse noen kapitler og dager senere, da noen kvinner kom for å salve Jesu legeme på påskedagen. Marias fotvasking fører oss også frem til den siste nattverden på skjærtorsdag, hvor Jesus vasket disiplenes føtter og fortalte dem om nestekjærlighet og tjeneste.
Den første diakon
Kan vi tenke på Maria av Betania som den første diakonen? Judas Iskariot snakker om de fattige i teksten, men det ser ut som at han er mer interessert i å bruke dem til sitt eget formål en å tjene dem. Judas' tjeneste er betinget, mens Marias tjeneste er fri.
Maria viste Jesus kjærlighet når han var på vei til Jerusalem til sin lidelse og død. Hun gjorde noe for Jesus – en palmesøndagstjeneste. Hun visste hva vennen hennes trengte, og hun gjorde det uten at han måtte spørre. Hun gav det som hun hadde, uten reservasjoner.
Nytt liv
«Diakonal handling er meningsfull i seg selv. Den trenger ikke rettferdiggjøres av andre hensikter, og bør aldri reduseres til et redskap for andre formål», såtr det i boken (s. 87).
Når Maria salver Jesus føtter demonstrerer hun hvordan de skal leve som har fått nytt liv i Kristus. Et nytt liv i Kristus er en palmesøndagstjeneste i tjeneste, frihet og kjærlighet og den lukter nardus.
Søndagsskolen: Maria og Marta
- Den samme fortellingen står gjenfortalt både i Matteus 26: 1-13, Markus 14:3-9 og Lukas 7:36-49.
- Lukas 10 forteller om huseieren Marta som inviterte Jesus til sitt hus, stelte opp til fest for ham og ble sur når hennes søster
- Maria var mer interessert i å lytte til Jesus enn å hjelpe til med matserveringen.
- Johannesevangeliet har to fortellinger om søstrene, fortellingen om Jesu salving og en annen om deres bror Lasarus (Joh 11). Han ble syk og de sendte beskjed til Jesus. Jesus møtte begge søstre ved Lasarus grav og Marta anerkjente han som Kristus.
Kilder:
- Gail O´Day: «The Gospel of John» i The New Interpreters Bible, volume IX.
- Kjell Nordstokke (red.). Diakoni i kontekst: Forvandling, forsoning, myndiggjøring.
- Rebecca Solevåg: "Marta og Maria"
Bibelteksten
Det ble kjent i den store mengden av jøder at Jesus var i Betania. Nå kom de dit, ikke bare for hans skyld, men også for å se Lasarus, som han hadde vekket opp fra de døde. Da la overprestene planer om å drepe Lasarus også. For mange av jødene dro dit på grunn av ham og kom til tro på Jesus.
Dagen etter fikk folkemengden som var kommet til festen, høre at Jesus var på vei inn i Jerusalem. Da tok de palmegreiner og gikk ut for å møte ham, og de ropte: Hosianna! Velsignet er han som kommer i Herrens navn, Israels konge!
- Johannes 12,1-13