Kirke

Med Jesus i nyhetsstrømmen

Seks av ti ser daglig Facebook­innlegg om tro i nyhetsstrømmen sin. – Lurt å søke 
Gud andre steder, sier Jonatan Greenberg Hansen.

– Mobilen min er tom for batteri, sier Magnus Knai på KRIK KonfAction.

Det betyr at Bibelen hans også er tom for batteri.

I sommer samles tusenvis av konfirmanter på leirer. Og tusenvis av konfirmanter betyr tusenvis av smarttelefoner og ­facebookprofiler. Magnus Knai er en av konfirmantene som er på KRIK KonfAction.

Hvor finner du informasjon om troen din?

– På Instagram og Facebook. Der får jeg bilder og bibelvers i nyhetsstrømmen min. Og så har jeg den bibel-appen.

Stort potensial

Han er ikke alene om å finne informasjon om troen sin på nett. En undersøkelse fra Pew Reseach Center viser at 61 prosent av deltakerne­ mellom 16 og 29 år daglig ser ­religiøse innlegg i nyhetsstrømmen sin, enten via sider de følger­ eller fra venner. 21 prosent ­skriver selv religiøse innlegg.

Les også: Tror menigheten kan mette samme behov som sosiale medier

Tro som utspiller seg på nett har blitt så vanlig, at i USA har det fått et eget uttrykk: Techno faith – «teknotro» på norsk.

Idun Strøm Sefland jobbet tidligere med Nettkirken, et samarbeidsprosjekt mellom Den norske­ kirke og Sjømannskirken, der brukere kan snakke med ­prester via nettet. Nett­kirken er også ­aktiv på Facebook.

Les også: Sosiale medier påvirker hjernen din

– Potensialet i sosiale medier er kjempestort, sier Idun Strøm Sefland.

Jonatan Greenberg Hansen, som er tilknyttet Ungdom i oppdrag og seminaret Hjertefokus Ung, tror det er lurere å finne inspirasjonskilder andre steder. De oppfordrer deltakerne­ på ­seminaret til å legge igjen ­mobilen hjemme.

– Jeg tror det er lurt å legge vekk mobilen for å søke Gud i andre inspirasjonskilder, som Bibel og bønn, sier han.

«Internett-generasjonen»

I første halvdel av 2007 slo ­Facebook gjennom i Norge, og alle over 13 år, med en gyldig e-postadresse kunne bli medlem av nettsamfunnet. Kort tid etter ble Twitter lansert. Dette var starten på sosiale medier-bølgen, som er noe av grunnen til at den oppvoksende generasjonen i dag har fått kallenavnet «internett-generasjonen».

Les også: Kristen tro på sosiale medier

De første som så mulig­hetene og omfavnet nettsamfunnene var kommersielle aktører og ­interesseorganisasjoner, og det tok ikke lang tid før kristne grupperinger gjorde seg synlig ­gjennom sosiale medier.

I dag har Facebooksiden «Jesus Daily» mer enn 26 millioner følgere som får innleggene fra siden opp i sin nyhetsstrøm.

Teologisk sunt

– Så lenge det som publiseres fra Jesus Daily er teologisk sunt, syns jeg det er veldig ålreit, sier Birgitte Lerheim.

Hun er førsteamanuensis på Teologisk fakultet på Universitetet i Oslo (TF), og har blant annet forsket på hvordan unge bruker sosiale medier.

Det er ofte uklart hvem som står bak de ulike Facebooksidene og -profilene. Sefland tror kirkene må være observante på hvilke budskap som sendes.

Unge setter ofte sammen sin egen «pakke», utifra hvem man velger å følge. Kirkene må være observante, og snakke med de unge, og høre hva de tenker om kristen tro. Det er ikke sikkert den pakken de har satt sammen stemmer overens med det kirken mener, sier Sefland.

Greenberg Hansen tror internettsvarene kan etterlate flere spørsmål enn svar.

– Det er så mye forskjellig som finnes der ute, så det er viktig å ha gode voksne å snakke med, og ikke bare google seg frem til svar. Da følger man Googles logikk, og ikke Bibelens logikk, sier Jonatan Hansen.

Flyktig

Psykologer peker på at unge som er mye på sosiale medier fortere mister konsentrasjonen, og er mer flyktige - det skal mindre til for å distrahere dem, eller ta oppmerksomheten deres.

– Det er så mye distraksjon i sosiale medier. Jeg tror det kan stå litt i veien, sier Greenberg Hansen, som har koblet seg av sosiale medier.

Sefland opplevde ikke at de hun gjennom Nettkirken mistet konsentrasjonen lett, men hun tror likevel sosiale medier kan føre til at man lettere klikker seg vekk fra sider man ikke er interessert i, og at dette kan speile seg i kirken.

– Man kan ikke forvente at folk lytter til noe de synes er uinteressant. Derfor må man tenke mer gjennom på hvilken måte man forkynner, sier hun.

På sosiale medier har man alltid muligheten for en dialog. Det tror Sefland også må gjelde i prekner.

– Dialog må ikke da nødvendigvis ha form som en samtale­, men kan ha form som en ­respons i tankene hos tilhørerne, sier hun.

– Følger du selv kristne sider på Facebook?

Jeg følger ikke sider på ­Facebook for å finne informasjon om troen. Jeg trives bedre med å lese Bibelen som bok.

Ny type fellesskap

Gjennom sosiale medier kan man i større grad velge fellesskap på tross 
av kulturelle, språklige og geografiske begrensninger. Dette gjør at man må tenke nytt om fellesskap, også i kirken, tror Lerheim.

– Tradisjonelt har fellesskap blitt forstått mer som en gruppe, mens unge nettbrukere ofte 
vil trekke fellesskapsforståelsen i retning av å være mer et nettverk. Fellesskap blir da broer og nettverk mellom ulike mennesker, like mye som et bånd mellom en gruppe mennesker som likner hverandre, sier førsteamanuensis Birgitte Lerheim.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kirke