Superbloggere, PR-rådgivere og manglende åpenhet

En superblogger og en tidligere ambassadør har godt av å få sine ulike roller etterprøvet.

Helge Simonnes, sjefredaktør
Publisert Sist oppdatert

For bare noen tiår siden var betegnelsen blogger noe helt ukjent. Her i Norge kjente vi heller ikke så fortrolige med yrker som lobbyister, informasjonsrådgivere eller spin-doctors, som amerikanerne kaller det.

Fremveksten av disse nye yrkene stiller både politikere, byråkrater og mediefolk overfor nye utfordringer. Rollene er blitt uklare. Vi som jobber med journalistikk, må være langt mer bevisste på å sjekke hvilke interesser en aktør jobber for.

I dagens avis har Vårt Land en større sak om den kjente bloggeren Susanna Kaluza. Tidligere i år engasjerte hun seg som en sterk motstander av reservasjonsretten for leger. Som blogger har hun fremstått som en selvstendig og uavhengig stemme, men under et intervju i organisasjonen Virke har Arbeiderpartiets kommunikasjonsekspert Hans Kristian Amundsen fortalt noe som gjør at det stilles spørsmål om Kaluzas uavhengighet. Lot hun seg bruke av Arbeiderpartiet for å fremme partiets interesser i denne konkrete saken?

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP