Nyheter

Vil bruke mer skoletid på Jesus

Foreldrene ved Høvåg skole i Lillesand vil ha minimum 55 prosent kristendom i RLE-faget. De mener elevene lærer for mye om andre religioner og etikk.

FAU (Foreldrerådets arbeidsutvalg) ved Høvåg barne- og ungdomsskole har fattet et enstemmig vedtak: RLE-faget skal ha minimum 55 prosent kristendomsundervisning.

– Problemet er at lærerne ikke har tallfestede mål. Ett eksempel er at elevene skal lære om de viktigste hendelsene i Jesu liv. Men hva vil det si? Hvor mange timer skal læreren undervise om temaet? sier Tønnes Christian Due-Tønnessen.

Han er initiativtaker til vedtaket, og mener at en prosentsats ville gjort det enklere å kontrollere at elevene lærer det de skal. FAU mener andre religioner skal ha om lag 25 prosent av RLE-faget, og etikk omtrent 20 prosent.

VERDIDEBATT: Bør kristendom få en større rolle i RLE-faget?

LES OGSÅ: RLE blir valgfritt for lærere

Gammel prosent. I det gamle KRL-faget skulle kristendommen oppta 55 prosent av faget. FAU-vedtaket er altså en videreføring av prosentsatsen i KRL. Den prosentvise inndelingen ble skrotet i den nye læreplanen til RLE-faget. RLE (religion, livssyn og etikk) erstattet KRL (kristendom, religion og livssyn) fra skoleåret 2008/2009.

LES OGSÅ: I dag forsvinner K-en

RLE ble innført etter en dom i Den europeiske menneskerettsdomstol (EMD) i Strasbourg. Dommen slo fast at KRL-faget ikke tok tilstrekkelig hensyn til at ulike elever har ulik religion og livssyn. Ifølge dommen skal undervisningen ikke favorisere kristendommen som religion. Elevene skal få saklig og nøytral informasjon om de ulike religionene. Det er likevel slik at kristendom skal utgjøre den kvantitativt største delen av undervisningen (se faktaboks).

– Det handler om historier, etikk og verdier som binder samfunnet vårt sammen. Normer som sier noe om hva som er rett og galt. Det er viktig å kjenne de kristne historiene fra Bibelen. Om hva kristendom egentlig er. Det kan hjelpe elevene i andre fag, for eksempel i forståelse av de norske klassikerne som Ibsen og Bjørnson, sier Due-Tønnessen.

LES OGSÅ: Kvalbein: RLE-faget fremmer sekulær ateisme

Må følge målene. Assisterende utdanningsdirektør hos fylkesmannen i Aust-Agder, Øyvind Ropstad, har dissekert teksten i læreplanen for RLE-faget. Han mener den på godt norsk åpner for «lokal handlefrihet», men legger til:

– Det er kompetansemålene som styrer opplæringen.

Det er altså mulig for foreldrene å rette et ønske om mer kristendom i RLE til Høvåg skole. Skolen har mulighet til å følge opp foreldrenes ønske, men må samtidig sørge for at elevene lærer det de skal om andre religioner og etikk.

Ropstad mener at vedtaket om prosentvis inndeling av undervisningen hører de gamle KRL-dager til. Han støtter rektor Per Einar Solheim som sier han ikke vil innføre kontroll for å sikre at undervisningen i RLE har størst andel kristendom.

– Den prosentvise fordelingen er tatt ut av læreplanen. Prosent skal ikke lenger styre fordelingen av undervisningen, sier Ropstad.

LES OGSÅ: KrF-lag krever mer kristendom i skolen

Ingen kalkulator. Konstituert rektor Per Einar Solheim ved Høvåg skole sier han ser på FAU-vedtaket som et nyttig innspill. Men han kommer ikke til å utstyre sine ansatte med kalkulator og skjemaer slik at de kan føre opp hvor mange timer de underviser om kristendommen.

– Jeg kan ikke tallfeste det, men er likevel trygg på at dagens RLE-fag følger læreplanen og vier mest tid til kristendommen, sier han.

Les mer i onsdagens utgave av Vårt Land.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter