Nyheter

‘Veibygging sakker toget’

Når regjeringen bygger motorvei, tar færre toget. Norge blir låst til større utslipp, advarer Naturvernforbundet.

Samferdselsdepartementet øker mest i årets statsbudsjett. Det får nærmere 55 milliarder kroner i 2015, 10 prosent mer enn i 2014. I budsjettforslaget går 27 milliarder kroner til vei. 21 milliarder kroner går til jernbane. Av veimilliarderne skal 8 milliarder brukes til store veiprosjekter.

Motorveier

Selv om Naturvernforbundet synes det er fint med økninger til jernbane, ­reagerer leder Lars Haltbrekken på at regjeringen plusser på med mer til å bygge motorveier som konkurrerer med jernbanen. Det gjør at togreisingen går ned, selv om jernbanen også blir bedre, advarer Haltbrekken.

LES OGSÅ: Jensen budsjettvinner hos Jensen

– Bygger Norge firefelts motor­vei fra Hamar til Lillehammer, får togene 12-18 prosent færre passasjerer, og det til tross for sterk satsing på jernbane i samme område, sier han.

Haltbrekken viser til en transportanalyse som Vista Analyse­ gjorde for Jernbaneverket i 2012. Analysen anslo antall togpassasjerer i 2025 med både utbygging av firefelts motorvei og utbygging av togtilbudet fra Lillehammer til Hamar. Noen av veiene som konkurrerer med tog og som Haltbrekken er kritisk til at regjeringen nå prioriterer, er E6 fra Kolomoen til Biri og E18.

Bryter løfter

Når regjeringen i statsbudsjettet også gjør det billigere å kjøre bil, legger den til rette for at klimagassutslippene øker, mener Haltbrekken. Stortinget har i klimaforliket vedtatt at veksten i persontrafikken i byområder skal skje ved sykkel, gange og med kollektive farkoster.

– Regjeringen har sagt at det skal bli dyrere å forurense, men gjør stikk motsatt og gjør det vanskeligere å velge miljøvennlig. Så prøver regjeringen å skjule seg bak at den har satt ned en grønn skattekommisjon. Forslagene derfra vil ikke komme i før i 2017. Men vi vet nå hva som trengs, sier Haltbrekken.

LES OGSÅ: – Hviler et tungt ansvar på Venstre og KrF

Han har forventninger til at KrF og Venstre i forhandlinger med regjeringen gir budsjettet et bedre klimastempel.

– Det er synd at regjeringen ikke selv tar initiativ til å gjøre det dyrere å forurense, men overlater miljøansvaret til andre partier, sier Haltbrekken.

– En av flaskehalsene for bedre togtilbud er ny tunnel gjennom Oslo som for noen år siden ble anslått til å koste mer enn 16 milliarder kroner. Er det slike store investeringer som gjør det vanskelig å få fart på tog rundt byene?

– Regjeringen er villig til å prioritere mye penger til veibygging. Dette handler kun om hva man vil prioritere, sier lederen for Norges Naturvernforbund.

Mer vei, mer kø

Forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt, Aud Tennøy, sier til Teknisk Ukeblad at det er nærmest umulig å bygge ut veiene nok til at det ikke blir kø.

– Utvidet veikapasitet vil i en periode gi mindre kø. Da vil flere­ som kan velge mellom bil eller kollektivt, velge å kjøre bil fordi det går raskere. Å bygge seg ut av køproblemer har ikke fungert noe sted, sier hun til Teknisk Ukeblad.

LES OGSÅ: – Her skal regjeringen virkelig få arbeide

Flere miljøorganisasjoner har påpekt at det norske elbiloppsvinget har vært mulig fordi avgiftene på bilkjøring har vært høye. Dermed har særordningene for elbil blitt så gunstige at mange har kjøpt elbil.

– Generelle avgiftslettelser på bilkjøring kan føre til at flere velger fossile biler, sier Haltbrekken.

Samferdselsdepartementet hadde i går ikke anledning til å kommentere kritikken fra Norges Naturvernforbund.

Les mer om mer disse temaene:

Turid Sylte

Turid Sylte

Turid Sylte er journalist i nyhetsavdelingen i Vårt Land.

Erlend Berge

Erlend Berge

Erlend Berge er fotojournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter