Nyheter

‘Utlendinger i nød får ikke hjelp’

Røde Kors reagerer knallhardt på nytt forslag om å stramme inn nødhjelp til fattige uten lovlig opphold i Norge. – De trenger hjelp raskt for ikke å fryse i hjel, advarer hjelpeorganisasjonen.

Mens de fleste av oss pakker oss inn vinterjakker og skrur på varmeovnene hjemme, er det noen som verken har hjem eller varme klær. De som i tillegg ikke har lovlig opphold i Norge, kan blir det enda tøffere.

For arbeidsdepartementet er nå i ferd med å lage nye forskrifter som sier hvilke sosiale tjenester de aller fattigste uten norsk statsborgerskap skal få. Årsaken er at enkelte personer som har fått nødhjelp fra sosialkontoret har utsatt sin utreise fra Norge.

Departementet foreslår to løsninger for å hindre misbruk.

• Å fjerne de eksisterende forskriftene som setter rammene for nødhjelpen i sin helhet.

• Å presisere i reglene at hjelpen skal være kortvarig og begrenset.

Reagerer. Men Røde Kors reagerer på forslaget. De foreslår heller en utvidelse av reglene, som sier noe om hvilke begrensede sosiale rettigheter personer uten lovlig opphold kan ha krav på. Da hindrer man at det blir opp til det enkelte sosialkontor å tolke lovverket.

Tanken er at en begrenset sosialstønad skal dekke det mest livsnødvendige som mat, klær. bolig, dekning av utgifter til akutt og nødvendig helsehjelp som ikke kan vente.

– Det er helt prekært at regjeringen tar tak i dette raskt. Slik at de som går på gata får den hjelpen de trenger og ikke fryser i hjel, sier leder i politikk- og folkerettsseksjonen i Røde Kors Mads Harlem.

For ifølge Røde Kors er ikke hovedproblemet at utenlandske statsborgere utnytter systemet. Snarere er problemet at verken toppbyråkratiet eller de som jobber på sosialkontorene tar nødhjelpsbehovet til utenlandske statsborgere på alvor:

– Vår erfaring så langt er at papirløse innvandrere mangler fullstendig rettssikkerhetsvern i Norge. Vi har avdekket både mangelfull kunnskap og kompetanse på departementsnivå og helt ned til førstelinjen om denne gruppens rettigheter, skriver Røde Kors i sitt høringssvar til forslaget.

Fikk ikke hjelp. Røde Kors har samarbeidet med Amnesty og Juss Buss for å hjelpe folk uten lovlig opphold med å søke sosialkontorene om nødhjelp. Her møtte de mennesker som var svært fortvilede. De hadde verken spist eller sovet på lang tid, og flere av dem hadde ikke varme klær for vinteren. Røde Kors hjalp dem med å fylle ut søknader om nødhjelp som ble forsøkt levert på sosialkontorene i Oslo. Resultatet var nedslående:

• Samtlige søknader ble avslått av sosialtjenesten, og enkelte ganger nektet sosialkontorene å ta i mot søknaden. Begrunnelsen som ofte gikk igjen var at personer uten lovlig opphold selv har valgt å oppholde seg ulovlig i landet, og dermed ikke har krav på nødhjelp.

• Da enkeltsaker ble forsøkt innklaget til Fylkesmannen i Oslo og Akershus og Sivilombudsmannen, fikk de ingen respons.

– Statlig ansvar. Mads Harlem i Røde Kors sier erfaringene som organisasjonen har hatt med forvaltningen viser at det haster å få på plass tydeligere retningslinjer. Særlig nå når vinteren drar på. Men forslaget til nye forskrifter er ikke godt, og gir et uriktig bilde av hvilke rettigheter folk uten opphold i landet har, mener Røde Kors.

En av tingene organisasjonen reagerer på er at departementet hevder at kommunens hovedansvar er ovenfor egne innbyggere, og at det derfor må settes rammer «for den personkrets som skal nyte godt av kommunens sosiale tjenester». Hjelpeorganisasjonen påpeker at sosiale tjenester til trengende uansett er et statlig ansvar, nedfelt både i norsk sosiallovgivning og internasjonale menneskerettigheter.

– Det er vel og bra med nye forskrifter, men det hjelper lite hvis de ikke er i tråd med de forpliktelsene som Norge har internasjonalt og heller ikke følges opp av sosialkontorene, sier Harlem.

Tøffe møter med velferdsstaten. Polske Tomasz Lipinski forteller om tøffe runder med norsk velferdsbyråkrati:

– Først og fremst er hovedproblemet språkbarrieren. Dessuten virker det som om den som skriker høyeste ofte får hjelp fortere, forteller han.

Vi møter Lipinski på det stedet der folk uten norsk pass kommer når de ikke skjønner opp-ned på den norske velferdsstaten, Caritas informasjons- og veiledningstjeneste for arbeidsinnvandrere i Storgata i Oslo.

Morten Stensberg som leder senteret kjenner igjen Røde Kors sin beskrivelser om at utenlandske statsborgere ikke får hjelp som de har krav på.

– Språkproblemer er noe av det som gjør det vanskelig for utenlandske borgere å kreve sin rett, forteller han.

Sosialkontorene, som er de som Røde Kors reagerer på, er ikke det samme som Nav. Men de har i svært mange kommuner felles publikumsmottak med Nav-kontorene.

– Man kan til en viss grad forstå det, fordi kontorene allerede er presset på å levere tjenester til norske statsborgere, også får de i tillegg presset fra de utenlandske statsborgerne. Men det er ikke riktig å sette etniske nordmenns nød opp mot tilreisendes nød. Og det er i dag store forskjeller i tolkningen av regelverket. Mange steder gjør de jobben sin. Andre steder er de mest opptatt av å trekke grensene for velferdsstaten, og strammer inn selv der folk faktisk har rett til hjelp, sier Stensberg.

Les mer om mer disse temaene:

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv er journalist i kulturavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter