Kommunikasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet sier til Nettavisen NA24 at bruk av falsk legitimasjon er et økende problem i Norge.
– Vi angriper dette problemet på en utradisjonell og humoristisk måte. Dette blir mer et supplement til den tradisjonelle måten å stanse bruk av falsk legitimasjon på, utdyper han.
Kampanjen startet på Lambertseter Vinmonopol i Oslo torsdag, og Tutta skal reise videre til utvalgte polutsalg i Norge.
– Vi tror at folk som kommer inn til oss med planer om å bruke falsk legitimasjon er nervøse. Da vil hunden lukte det, sier Lorentzen
En undersøkelse som Vinmonopolet nylig har gjennomført, viser at én av ti ungdommer under 23 år sier at de har forfalsket eller lånt legitimasjon for å kjøpe alkohol. Kunder som blir tatt, kan bli straffet med alt fra bot og prikk på rullebladet til fengselsstraff.
Årlig avvises om lag 10.000 personer på Vinmonopolet fordi de ikke er gamle nok eller fordi de ikke har legitimasjon.