Nyheter

Synes folkeopplysning teller mer enn penger

Pengene fra TV-aksjonen gir mange muligheter. Men aksjonens rolle som kunnskapsformidler er vel så viktig, ifølge mottakerorganisasjonene.

I går gikk bøssebærerne fra dør til dør for å samle inn penger for 40. gang. Til nå har det kommet inn 240 millioner kroner. Det er ny rekord. Årets innsamling gikk til Kirkens Nødhjelp og deres arbeid for å gi verdens befolkning tilgang til rent vann. Gjennom årene har flerfoldige milliarder kroner funnet veien ned i bøssene og videre til organisasjonenes arbeid. Likevel er det TV-aksjonen som kunnskapsformidler som løftes fram som viktigste langsiktige effekt.

Folkeopplysning

Rugtvedt i Nasjonalforeningen for folkehelsen kaller TV-aksjonen for en folkeopplysningskampanje, godt i tråd med NRKs mandat.

– På den ene siden handler TV-aksjonen om å få inn mye penger, men vi valgte en strategi som skulle sette hovedfokus på arbeidet for demens – og ikke organisasjonen vår. Vi opplever i stor grad at det har gitt økt kunnskap, og forståelse og åpenhet rundt demens, sier Rugtvedt.

Pengene fra TV-aksjonen i fjor har åpenbart gitt organisasjonen mange nye muligheter, men noen langsiktig økonomisk effekt er vanskeligere å spore.

– Vi var spent på om TV-aksjonen ville påvirke givergleden, og var redde for at den ville synke fordi vi fikk så mye på en gang. Så langt ser vi ingen merkbar endring, men vi hadde en bøsseaksjon tidligere i høst der vi samlet inn mer enn vi pleier, sier Rugtvedt, som tror det kan skyldes at flere opplever demens som en viktig sak.

– Vi har fått mange tilbakemeldinger på at pårørende og personer som selv har demens synes det er lettere å snakke om det nå, sier hun.

LES OGSÅ: Oppmerksomhet viktigere enn penger

Lettere inn i media

I 2008 fikk Blå Kors 192 millioner gjennom TV-aksjonen. Generalsekretær Jan Elverum er enig i Rugtvedts uttalelser. TV-aksjonen har gjort det norske folk mer oppmerksomme på belastningen barn blir utsatt for i forbindelse med voksnes dårlige alkoholvaner.

– Vi merker at dette er en problemstilling flere er klar over nå, og det var utrolig viktig å få løftet fram det, sier Elverum.

Han trekker fram diskusjonen om Vinmonopolets åpningstid ved høytider som eksempel på at hensynet til de pårørende i langt større grad får oppmerksomhet.

– Det er lettere å få ting i media etter at disse problemstillingene ble grundig omtalt i sammenheng med TV-aksjonen, sier han.

På lang sikt tror ikke Elverum TV-aksjonen har hatt noen stor effekt for oppmerksomheten om Blå Kors som organisasjon, eller på givergleden i etterkant.

LES OGSÅ: Kunnskapen har økt enormt

Voldsom mobilisering

I 2011 samlet Norsk Folkehjelp inn penger til rydding av miner og klasevåpen etter krig.

– Mange visste nok en del om farene ved landminer, men TV-aksjonen ga definitivt større kunnskap om hvor lenge rester etter krig henger igjen, sier generalsekretær Liv Tørres.

Norsk Folkehjelp har fått flere faste givere etter TV-aksjonen, selv om det er uklart om det er en direkte sammenheng.

– Det ga utvilsomt en vitamininnsprøytning til hele organisasjonen i form av mer enn penger. Vi opplevde en voldsom mobilisering også i etterkant. Vi fikk både flere medlemmer og større aktivitet, sier Tørres.

I etterkant av TV-aksjonen gjennomførte de en undersøkelse som viste at kjennskapen til organisasjonen hadde økt.

– Den viste også at det var en betydelig gruppe som ble kjent med Folkehjelpen gjennom TV-aksjonen og som gjerne ville være med å bidra etterpå.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter