Nyheter

Svensker rasende på utroskapskampanje

Disse reklameplakatene får svensker til å se rødt. En norsk datingtjeneste oppfordrer svensker til å være utro.

«Er du gift? Gör livet levande – ha en affar» lyder teksten på en av de mange reklameplakatene som er satt opp Stockholm. Selskapet bak reklamekampanjen som nå rulles ut på TV, nett og med plakater på for eksempel busskur, er norsk og heter Victoria Milan. Deres forretningsidé er basert på at gifte og samboene skal være utro mot partneren eller ektefellen. I Norge, Danmark og Sverige kan gifte og samboere søke et sidesprang, enten gjennom intim prat på nettet eller gjennom møter i det virkelige liv.

LES MER: Hjelper folk til utroskap

Forbrukerstorm. – Budskapet opprører svensker, forteller reklameombudsmann Elisabeth Trotzig til Vårt Land. Hun er Sveriges forbrukerombud.

Fram til i går hadde det kommet inn hele 43 klager fra folk som var sinte og provoserte. De skal ha seg frabedt at noen oppfordrer til utroskap.

– Dette er en svært sterk reaksjon. Vanligvis får vi bare 2 til 5 klager på reklamekampanjer. På den kampanjen som har vekket flest reaksjoner de siste årene, kom det til sammenligning inn 37 klager, sier forbrukerombud Trotzig.

Blant dem som har gått sterkt, offentlig ut mot kampanjen, er Aftonbladets samlivsekspert, Eva Rusz:

– Jeg synes det er ekstremt opprørende at de markedsfører det her som det er noe som er vanlig. Det er en ting å være utro, men det er en helt annen å sette det i system og lure sin partner, sier hun i egen avis.

LES MER: Må utroskap alltid føre til skilsmisse?

Må friste. Daglig leder i Victoria Milan, nordmannen Sigurd Vedal, sier til Aftonbladet.se at han skjønner at folk reagerer:

– Men ingen som er lykkelig i sin parrelasjon kommer til å bruke vår tjeneste bare fordi vi reklamerer for den.

På spørsmål om hvorfor han nå ruller ut en større kampanje i Sverige, svarer Vedal «at på lik linje med andre selskap må også Victoria Milan lokke kunder til sin «butikk».

– Vi er jo en datingside som er veldig tydelig, i motsetning til mange andre sider der ute. I et overetablert marked må man være veldig tydelig med sitt budskap og sin målgruppe, sier Vedal til Aftonbladet.se. Til Vårt Land påpeker Vedal at han med denne datingtjenesten har tatt tak i et tabu, og at det derfor er naturlig med sterke reaksjoner.

Nå skal Reklamombudsmannen i Sverige se nærmere på Victoria Milans kampanje.

– Får vi se denne kampanjen i Norge?

– Det vet jeg ikke enda, sier Sigurd Vedal.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter