Nyheter

SV om eksamenskrangel: – Stortinget bør ikke bedrive meningssensur

Bård Vegar Solhjell (SV) mener stortingskollega Kjell Ingolf Ropstad (KrF) bommer totalt når han frykter at eksamensoppgave kan fremme jødehat.

Årets norskeksamen for avgangselevene i videregående skole har fått politisk etterspill.

LES SAKEN HER: – Eksamensoppgave kan fremme jødehat

Elvene ble bedt om å vurdere en SMS legen Mads Gilbert sendte fra Gaza i 2009, i tillegg til en grafitti-tegning kunstneren Banksy har malt på den israelske muren.

Stortingspolitiker Kjell Ingolf Ropstad (KrF) frykter at oppgaven kan fremme jødehat, og har derfor sendt skriftlig spørsmål til kunnskapsministeren. Han møter liten forståelse hos stortingskollega Bård Vegar Solhjell (SV), som mener utspillet er svært ødeleggende.

Meningssensur. – Jeg er kritisk til at en stortingsrepresentant stiller spørsmål om en eksamen i videregående skole, fordi den inneholder meninger han ikke liker, sier Solhjell.

– Jeg kunne kanskje forstått det hvis det var en eksamensoppgave hvor man la til grunn visse fakta. Poenget er at dette er en oppgaver som gir uttrykk for meninger. Og Stortinget skal ikke bedrive meningssensur, sier han.

– Hva om elevene hadde blitt bedt om å vurdere en innvandringskritisk tekst? Ville Ropstad vært kritisk til det også? spør Solhjell.

– Innvandringskritiske tekster er noe annet, svarer Ropstad.

– Men jeg synes det er noen tekster som ikke egner seg i en eksamensoppgave, som for eksempel tekster skrevet av nynazister, eller av Breivik. Det bør gå en grense et sted.

Ingen vurdering av fakta. Solhjell mener at det er Ropstad selv som bringer religion inn i oppgaven.

– Jeg er svært opptatt av diskriminering som jøder blir utsatt for. Men jeg skjønner ikke hvordan det å referere til meningsutspill fra en konflikt som mange kjenner til, vil kunne bidra til mer diskriminering av jøder.

Ropstad er kritisk til at oppgaven inneholder flere faktafeil, blant annet at den israelske muren «omringer» Betlehem.

– Men oppgaven dreier seg heller ikke om å vurdere fakta. Elevene blir ikke bedt om å drøfte konflikten eller jødenes historie, men om å ta stilling til ulike uttrykksformer, sier Solhjell.

Ingen seier for Palestina. Ropstad får også på pukkelen av leder Anna Lund Bjørnsen i Fellesutvalget for Palestina.

– Det et skadelig utspill, som er nok et eksempel på at noen konsekvent blander sammen kritikk mot Israel og jødehat. Det gjør det vanskelig å ha en debatt om konflikten, og det ødelegger for jøder som opplever reell diskriminering, sier hun.

Bjørnsen mener eksamensoppgaven ikke ble gitt for å kritisere Israels politikk.

– Elevene blir bedt om å drøfte hva slags virkemidler som er brukt i en SMS og i en grafitti-tegning. Vi ser ikke på den her som noen seier for Palestina-saken, og jeg tror ikke heller det er utdanningsdirektoratets ønske.

Galt premiss. – Når det gjelder muren, så er det riktig den ikke fullstendig omringer Betlehem. Men når du er på besøk i byen, er det ikke tvil om at man føler seg omringet.

Ropstad står på sitt.

– Jeg mener det er legitimt med kritikk av Israel. Men oppgaven gjør at elevene fort kan ta teksten til inntekt for at Utdanningsdirektoratet støtter opp om synet til Gilbert.

Ropstad ser en voksende tendens at elever opplever negative hendelser knyttet til sin religiøsitet, også jødiske barn.

– Mange klarer ikke å skille mellom hva jøder og staten Israel gjør. Derfor burde man være forsiktig med å presentere ensidig kritikk av staten Israel i en eksamensoppgave.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter