Nyheter

Skjuler togkaos i askeskyen

Mens togministeren hyllet NSB etter askekrisen, haglet meldingene om forsinkede tog i ventehallen på Oslo S.

I går kalte samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) inn til skryteseanse på Oslo S. Statsråden er så fornøyd med NSB og togflyten mens flyene har stått, at hun mener folk nå har fått tilbake troen på togene.

– Vi skal gjenreise tilliten til togene, og det har vi langt på vei gjort den siste tiden, talte Kleppa til NSB-toppene foran den elektroniske togtabellen på stasjonen.

Samtidig ble det meldt over høytaleren at 10.00-toget til Halden var innstilt. Litt senere kom beskjeden om at Mosse-toget var seks minutter forsinket. Alle avganger var enda ikke helt i rute. Men Kleppa så ingen grunn til å begrense begeistringen.

– Innsatsen er helt enestående, roset hun NSB og busselskapene Nettbuss og Norway Ekspress, før hun overrakte tulipaner til NSB-konsernsjef Einar Enger.

Dyre forsinkelser. – Når ting ikke har gått på skinner i vinter har det vært tøft å gå på jobben, så det er gøy å få skryt nå, sa konduktør David Rødland til statsråden.

Konsernsjef Enger spøkte med at flystansen har vært en eneste stor opptur for NSB, «så vi kan godt ta en ny uke med flystans», lo han.

Det er bare uker siden «togkrisen» var overskrifter i avisene. Pendlerforeningene var i harnisk, forsinkelsene mange og tilliten til NSB tynnslitt. Bare i januar førte togforsinkelsene til en samfunnsøkonomisk kostnad på 100 millioner kroner, skrev professor i samfunnsøkonomi ved Handelshøyskolen BI, Dag Morten Dalen, i Aftenposten.

Kun kosmetikk. Togpassasjer Aud Costa (60) fra Greverud er ikke overbevist om at togproblemene er løst.

– Jeg må alltid dra en halvtime tidligere enn vanlig for å være sikker på å rekke fram i tide, sier hun.

Har hun en viktig avtale hun må rekke tar hun bilen. Det er tryggest.

– Kleppa kan ikke noe for dette, det har bygd seg opp over tid. Men problemet er ikke løst ennå, sier Costa.

Gary Wicks (31) fra Sør-Afrika, nå bosatt på Holmlia, får stadig føle togproblemene på kroppen. I dag var toget hans åtte minutter forsinket, noe som irriterer han når skal rekke noe.

– Det trengs mer enn en blomsterbukett for å fikse problemene. Kleppa er for tidlig ute, mener han.

Sirkka Drews (18) fra Tyskland, nå bosatt i Sørumsand, synes NSB har håndtert situasjonen greit under flystansen.

– Men de har ikke gjort noen god jobb tidligere. Det er vanlig at togene er forsinket, sier hun.

Avlyser ikke togkrisen. – Kleppa, tror du ikke folk trenger mer enn en flystans for å glemme togkrisen?

– Jo, så absolutt. Derfor er det viktig at vi holder trykket framover, både på vedlikehold og fornying, sier statsråden og legger til at NSB får 50 nye togsett fra 2011-2013.

– Er det ikke et billig poeng å friskmelde togene fordi flyene står?

– Det gjør jeg ikke. Det er ikke så enkelt at vi nå er kvitt alle problemer fordi snøen og kulden har trukket seg tilbake. Det er nok tvert imot slik at vi fremdeles må forvente noe manglende punktlighet fordi det skal være arbeid på sporene og vedlikehold framover, sier hun.

I sommer stenges Oslo-tunnelen en måned for vedlikeholdsarbeid. Da er det ventet flere forsinkelser og mer togkaos. I de siste dagene har det pågått lite vedlikeholdsarbeid for å få passasjerene fram.

– Men jeg synes det er et poeng i seg selv å vise at vi ikke bare gir beskjed når vi ikke er fornøyde, men at vi markerer den fantastiske dugnadsinnsatsen som nå er gjort, mener samferdselsministeren.

«Blander kortene». Hans Geelmuyden, partner og ledende seniorrådgiver i kommunikasjonsbyrået Geelmuyden.Kiese, er ikke imponert over resonnementene til samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa. Normalt har han stor respekt for Kleppas slutninger, men denne gangen synes han statsråden bommer.

Geelmuyden peker på at direktør i Jernbaneverket, Elisabeth Enger, nylig kom med signaler om at det skal bli verre før det blir bedre for togtrafikken i Norge.

– Jeg synes Kleppa blander kortene. Denne situasjonen illustrerer hvorfor det er viktig med tog, men den illustrerer egentlig ikke at toget har blitt bedre, påpeker han.

– Vil dugnadsinnsatsen under flystansen øke tilliten til NSB?

– Nei, her synes jeg hun konkluderer feil. Det er ut fra en nødssituasjon at transporten har blitt flyttet fra fly til jernbane. Det har ingen ting med økt tillit å gjøre.

– Jeg er glad for at vulkanutbruddet kom om våren og ikke i januar. Da hadde togene stått, kommenterer han.

Torsdag meldte statsminister Jens Stoltenberg i en tale til Arbeiderpartiets landsstyre at regjeringen vil bevilge mer penger til jernbane i revidert statsbudsjett i mai.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter