Nyheter

Sier nei til Lysbakkens heldagsskole

– Skolens oppgave er å drive med opplæring og kunnskap, ikke å redusere stress i familiene, mener Venstre-politiker og lærer.

– Jeg forstår at SV trenger en ny start. Derfor har jeg også forståelse for at de prøver å vinne velgere på sine visjoner om heldagsskolen. Men de vinner ikke meg, for å si det sånn, sier lærer og politisk nestleder i Rogaland Venstre, Tove Frantzen.

LES OGSÅ: Lysbakken tror heldagsskole kan løfte SV

Reagerte. I går var hun kjapt ute på Twitter etter å ha lest Vårt Lands sak fra SVs landsmøte om heldagsskolen.

Her varslet nyvalgt partileder Audun Lysbakken at heldagsskolen skal bli en av partiets «store visjoner». I sin støtte til Lysbakken uttalte miljø- og utviklingsminister Erik Solheim at heldagsskolen skulle «inkludere praktisk undervisning, idrett og kultur» og dermed redusere «press» og «kjøring til ulike aktiviteter».

«Trodde hovedoppgaven til skolen var opplæring og kunnskap, ikke å dempe stressnivået til familiene», twitret Frantzen.

DELTA I DEBATTEN: Heldagsskole eller heldagsoppbevaring?

– Bruker skolen. Venstrepolitikeren, som også er bystyremedlem i Sandnes, sier SV «bruker skolen for å løse et annet samfunnsproblem».

– Er det ikke samfunnets jobb å redde familier fra tidsklemmen?

– Jeg ser at mange barnefamilier er travle og det må være mulig at begge foreldre må kunne jobbe fulltid. Dette kan samfunnet godt være med på å tilrettelegge. Men hovedansvaret må ligge hos den enkelte familie. Jeg er overbevist om at de klarer å ta ansvaret for det selv.

Vil styrke SFO. Frantzen mener kommunenes skolefritidsordninger (SFO) er «kjempeviktige tilbud som hun gjerne er med på å styrke».

– Men SFO er frivillig. Mange ønsker å planlegge familielivet på en annen måte og synes det er greit at barna kommer hjem før klokken fire. Det handler om frihet til å velge sin løsning.

– Faller ikke de svakeste alltid utenfor når tilbud gjøres frivillig?

– Det kan du si, men tenk om de store ressursene man vil bruke på denne reformen ble satt inn i målrettede tiltak for de svakeste. Det ville antakelig monne langt bedre, svarer Frantzen.

Svekker frivilligheten. Politikeren og læreren synes «en del av kvaliteten ved det norske samfunnet er at mange bruker fritiden sin til å drive speider, barneklubb og idrettslag».

– Hvis dette skal skje innenfor arbeidstiden vil store deler av dette tilbudet få problemer, sier hun.

– Dødsstøt. Frantzen får støtte fra Nils-Fredrik Pedersen, som er nestleder i styret for Seksjon skoleledere i Oppland, et organ innenfor Utdanningsforbundet.

– Skal dette gjennomføres, må alt frivillig arbeid inn under skolen – og da som lønnede aktiviteter. Dette må jo bety dødsstøtet for idrettslagene. Jeg kan ikke skjønne at det er økonomisk gjennomførbart heller, sier Pedersen, som også er fungerende rektor ved Gjøvik videregående skole.

– Oppbevaringsanstalt. Han legger til at «skal man innføre en reform i skolen, må hensikten være å gjøre skolen bedre, ikke at foreldre skal slippe å kjøre barna fram og tilbake».

– Er det mulig å utvide skolens oppgaver såpass uten at det går ut over utdanningen?

– Jeg tror ikke det. Heldagsskolen vil fjerne skolens oppmerksomhet bort fra hovedoppgaven vår. Vi blir i større grad en oppbevaringsanstalt og mindre et læringssted, sier Nils-Fredrik Pedersen.

DELTA I DEBATTEN: Heldagsskole eller heldagsoppbevaring?

Les mer om mer disse temaene:

Alf Gjøsund

Alf Gjøsund

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter