Nyheter

Sex-salget tar av på Twitter

Utfordrende bilder og detaljert informasjon om pris. Twitter er en frisone for sexarbeidere som promoterer sine tjenester.

– Mange som driver eskortetjenester bruker Twitter, sier eskortepiken «Julie Vest».

«Julie» er en av flere eskortepiker og sexarbeidere som bruker Twitter til å tilby sine tjenester. Gjennom profilene på nettportalen postes lenker til annonsesider, samt utfordrende bilder med mål om å friste potensielle kunder.

LES OGSÅ: Flere i Høyre vil ha omkamp om sexkjøp

Detaljert info. Bildebruken og beskrivelsene på Twitter-profilene levner ingen tvil om hva dette dreier seg om. Jentene legger ut bilder av seg selv i utfordrende positurer, og nærbilder av egne pupper og kjønnsorganer.

I tillegg brukes Twitter til å distribuere info om når og hvor de kan nås.

«Er på Stjørdal nå frem til søndag formiddag. Håper det kan passe med en deilig massasje og eskorte opplevelse. Send gjerne sms», meldes det fra en Twitter-profil. Slike twittermeldinger, som gjerne etterfølges av et telefonnummer, er ikke uvanlig.

Mange lenker også til nettsteder som gir detaljerte beskrivelser over hva slags tjenester jentene tilbyr. Priser for tjenester som oralsex og såkalte «sexdates» finnes her. Enkelte legger også prisinfo ut i twittermeldingene.

LES OGSÅ: Horekundar kan bli straffa i Irland

En frisone. Mens Facebook har strenge retningslinjer på seksuelt innhold, og begrensninger på nakenhet, er det lett å markedsføre seksuelle tjenester på Twitter. Det gjør også at informasjonen som legges ut på Twitter er mer eksplisitt.

Sammenlignet med Facebook er Twitter en frisone, mener «Julie», som har aktive eskorteprofiler både på Twitter og Facebook

– Twitter er utrolig fritt. Det er få begrensninger på hva man kan legge ut av bilder og lignende. Jeg tror ikke det er noen som rapporterer hva som skjer på Twitter, sier hun.

På Facebook er hun forsiktig med hva hun legger ut av bilder og liner. Hun har måttet legge ned en tidligere Facebook-profil fordi hun ble rapportert for å drive reklame og markedsføring for sexkjøp.

På Twitter kan hun være mer direkte, og hun har aldri hørt om noen som har blitt sanksjonert på Twitter.

LES OGSÅ: KrF ber regjeringen lytte til sexkjøpsdebatt i Europa

Sanksjonerer ikke. Twitter selv tar ikke aktivt initiativ for å slå ned på salg av sex.

Julie Dilger, kommunikasjonsrådgiver i Twitter, svarer ikke direkte på spørsmål om nettgigantens politikk på området, men viser til Twitters retningslinjer for «seksuelle produkter» og for «potensielt sensitiv informasjon».

Brukere av Twitter kan rapportere innhold. I slike tilfeller tar Twitter en vurdering av hvorvidt de gir brukeren en advarsel. Brukere oppfordres til å markere brukerkontoen sin med filteret «Sensitivt innhold» dersom man laster opp bilder av nakenhet eller vold. På generelt grunnlag ønsker Twitter heller å legge til rette for at det meste kan deles, framfor å begrense innhold.

Merkevarebygging. For eskortepikene er Twitter en måte å bygge merkevare.

– Twitter brukes både til markedsføring og politisk debatt, men for de fleste er nok markedsføring det vanligste, sier «Julie», som aldri bruker sitt egentlige navn når hun markedsfører seg.

Hege Grostad er en av de få sexarbeidere som har gått offentlig ut med fullt navn, og har engasjert seg sterkt i debatten. Hun har lagt merke til at flere sexarbeidere har begynt å bruke Twitter.

– Vi bruker Twitter på samme måte som alle andre næringsvirksomheter bruker det, sier Grostad, som forteller at sexarbeidere bruker Twitter til mange ulike ting.

– Mange av dem som er på Twitter er der for å bidra til å normalisere jobben sin. Hovedmotivasjonen er nok å formidle hva arbeidet vårt handler om.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter