Nyheter

Ser finansulver i Norge også

Et fåtall blir dømt. Gransker og tidligere Økokrim-sjef Erling Grimstad tror regler som krever mer åpenhet og kontroll er det som kan begrense «finansulver».

Filmen Wolf of Wall Street forteller om hvordan Jordan Belfort på 1990-tallet svindlet til seg over 100 millioner dollar fra 1.500 investorer i USA. I går slapp Forbrukerrådet tall som viser stor økning i klager fra norske forbrukere som mener seg lurt til å investere i spareprodukter som hadde elendige utsikter til gevinst.

Forbrukerrådet tror Røeggen-saken er årsak til økningen. Høyesterett slo i fjor fast at DNB hadde gitt sin kunde Ivar Petter Røeggen mangelfull informasjon og gjort regnefeil i tilbudene som Røeggen aksepterte og tapte over 300.000 kroner på.

Erling Grimstad, partner i revisjons- og rådgivningsselskapet BDO, mener sakene som kommer blir kjent i offentligheten, bare er toppen av et isfjell.

Norske kopier. Grimstad nevner Terra-saken som ett annet eksempel. Åtte norske kommuner tapte store beløp på obligasjoner de kjøpte av meglerfirmaet Terra Securities. Andre tilfeller hvor kommuner er blitt lurt av meglere, er forvaltningen av Halden pensjonskasse som ble en økonomisk straffesak, og forvaltningen av pensjonskassen i Bærum for en del år siden.

LES OGSÅ: Børsmegler ruset seg på penger

– Jeg har selv møtt fortvilede privatpersoner som har kjøpt verdipapir uten å få korrekt beskjed om risiko og markedsverdi. Når kunden skjønner at det ikke er mulig å selge verdipapiret, og får tilbud om å bytte det inn i et annet verdipapir med enda bedre fortjenestemuligheter, har det mange likheter med det man ser i filmen «Wolf of Wall Street», sier Grimstad.

Han mener at det var enda flere eksempler på dette i Norge på 1980- og 1990-tallet.

Grimstad tror at de viktigste mottiltakene er myndighetenes rammebetingelser og regler som stiller større krav til åpenhet, krav til prosesser og systemer internt og bedre kontroll med finansinstitusjoner.

– De reglene som nå er på gang i kjølvannet av finanskrisen, tror jeg veldig på. Revisjonsselskaper som det jeg jobber i vil gjøre kontroller, og finanstilsynet i hvert land vil inspisere og ser til at kontrollene er gjort. Det betyr at flere øyne passer på at reglene følges. Dermed blir det vanskeligere å skjule feilprising eller salg av «søppel» til kunder, sier Grimstad.

Kronglete saker. Han har selv etterforsket mange saker, og mener at bedre tilsyn og kontroll med finansinstitusjoner er viktigere enn å straffe svindlere i ettertid. Etterforskeren som fikk Jordan Belfort dømt, brukte seks år, men Belfort fikk bare rundt to års fengselsstraff. Han ble også dømt til å tilbakebetale over 100 millioner dollar, men investorene kommer neppe til å få tilbake alt.

– Når det først går galt, er deti praksis liten hjelp i å rope på politiet for å dekke tapet i ettertid, sier Grimstad.

I etterkant av tidligere finanskriser er det få saker som har kommet for retten. Grimstad mener det er svært komplisert bevise hvem som har ansvar for hva, avdekke årsakssammenhenger og finne beviser for straffbare handlinger.

– Mye kan bli borte i en haug av informasjon. Dessuten er ansvar som regel pulverisert. Det er svært krevende å få god nok oversikt over hva som har skjedd til at man finner slike årsakssammenhenger som gir grunnlag for straffesak mot enkeltpersoner, sier han.

På kroken. Etter at Røeggen fikk medhold i Høyesterett har Finansklagenemnda fått inn 2.933 klager på 800 spareprodukter. Finansklagenemnda antydet til NTB i november at i mange trolig ikke får medhold, fordi bankene har holdt seg innenfor kravene om informasjon til kundene. Dermed sitter kunden igjen med ansvaret for å ha gjort en dårlig handel.

Grimstad råder kunder som ikke er profesjonelle på børsen til å spørre en uavhengig rådgiver før de tar beslutningen om å investere i noe de ikke forstår seg på.

– Kunden bør spørre seg om hvorfor man får et tilbud som skal gi en unik gevinst. Er det en rimelig grunn til å tro at selgeren vil gi nettopp deg den unike muligheten? I noen tilfeller får kunden noen verdipapir som gir god avkastning. Dette gjør selgeren for å få kundene ordentlig på kroken. Slike strategier forklarer at også folk som selv har vært næringslivsledere i mange år og er godt utdannet, blir lurt, sier han.

Les mer om mer disse temaene:

Turid Sylte

Turid Sylte

Turid Sylte er journalist i nyhetsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter