Nyheter

– Selskapene synes dette er skummelt

Sosiale medier er blitt et mektig våpen for kritiske forbrukere.

Organisasjonen Framtiden i våre hender merker bedre effekt av kampanjer på vegne av forbrukere, og tror sosiale medier har gjort vareprodusenter mer sårbare for forbrukerkritikk, og dermed mer villige til å endre produkter.

– Ikke bare merker forbrukere seg kampanjene via sosiale medier, men selskapene vi retter kritikk mot, synes at dette er skummelt. Med sosiale medier har vi også fått en måte å kommunisere med dem på som vi manglet før, sier Arild Hermstad, leder for Framtiden i våre hender.

Som eksempler på kampanjer som har ført til endringer, nevner han palmeolje og åpne leverandørlister i klesbransjen:

– Bruken av palmeolje i norske produkter har falt med 70 prosent de siste årene ifølge Framtiden i våre hender. Orkla sa tidligere i år at konsernet innen 2017 skal fjerne all palmeolje fra sine varer.

LES OGSÅ: Miljøstjerne til værs

– Etter stort påtrykk gjennom sosiale medier i fjor vinter la norske kleskjeder ut lister over sine leverandører. Flere miljøorganisasjoner mener det er viktig for å gjøre det lettere å sjekke om det foregår barnearbeid eller er dårlige arbeidsforhold på tekstilfabrikkene.

Lav tillit

I Storbritannia har omdømmeforskere funnet ut at folk har lav tillit til det som fortelles i annonser og reklame, ifølge avisen The Guardian. I en undersøkelse Reputation Institute gjorde nylig, sa bare 15 prosent at de stolte på det selskapene sa om varen i annonseringen sin. 43 prosent var usikre på om varer og tjenester hadde høy kvalitet. En av forskerne, Kasper Ulf Nielsen, tror sosiale medier er noe av grunnen.

– Blandingen sosiale medier og kritiske forbrukere er giftig, derfor må selskaper få ut sine gode historier som en buffer mot negative påstander. Vi vet at én eneste negativ historie kan ødelegge de mest velregisserte strategier, sier han til nettstedet Marketing Week.

LES OGSÅ: Vil gjøre Norge grønnere

Treige politikere

Arild Hermstad synes det er merkbart enklere å få effekt av kampanjer som retter seg mot næringslivet enn mot politikere. Ofte kan det komme et forbud eller påbud etter at bedriftene har gjort endringer og for eksempel fjernet miljøgifter i produksjonen.

– Mange av de store merkevarene har egne folk som sitter og følger med på sosiale medier og har høye skuldre på å unngå negativ publisitet. Vi ser nesten ikke noe lignende når det gjelder politikere, sier Hermstad.

Han skulle ønske politikerne var minst like mye på alerten.

– Er det ikke like greit at bedriftene gjør endringer frivillig enn at politikerne kommer med lover og regler for det samme?

– Det er bra at næringslivet gjør en god del ting frivillig. Men en stor del av problemene på miljø- og klimaområdet kan ikke løses gjennom markedet, og krever strukturelle endringer som krever mer av politikerne. Vi tror folk er klare for mer klimapolitikk enn de blir utsatt for. Politikerne er generelt forsiktige og treige med å gjøre endringer, sier Hermstad.

LES OGSÅ: Iskaldt engasjement

Rema 1000: Kundene utfordrer oss

En av de store matkjedene, Rema 1000, bekrefter at sosiale medier har økt bevisstheten hos kundene.

– Det er ingen tvil om at vi merker økt engasjement fra våre kunder. Dette synes vi er gledelig, og vi bruker kundetilbakemeldinger som et nyttig verktøy i planleggingen av våre fremtidige strategier, sier Havva Kara, sjef for miljø og ansvarlige innkjøp.

Som eksempel viser hun til at Rema 1000 har faset ut palmeolje som ingrediens i Rema 1000s egne matvarer. I tillegg har selskapet «tydelige forventninger» til leverandørene om at de skal redusere forbruket av palmeolje.

– Vi opplever stor interesse på dette engasjementet, og vi har mottatt mange positive tilbakemeldinger fra våre kunder.

Kara begrunner endringen med at Rema 1000 ikke ønsker å bidra til en produksjon som truer klimaet, urfolk og verdens biologiske mangfold. Den andre viktige grunnen er at matvarekjeden ble utfordret av kundene.

– I Rema 1000 lever vi etter åtte verdigrunnlag, og ett av disse er «Kunden er vår øverste sjef». Vi tok utfordringen og lyttet til våre kunder. I dag kan vi med stolthet tilby våre kunder et palmeoljefritt sortiment av egne matvarer.

Rema 1000s sjef for miljø og ansvarlige innkjøp understreker at selskapet ønsker å forstå sitt ansvar, ta sitt ansvar og gjennomføre.

– Vi er opptatt av dagligvarehandelens rolle i samfunnet med ansvar og bevissthet på områdene trygg mat, menneskerettigheter, arbeidstakers rettigheter, miljøvern og etisk handel, sier Kara.

Les mer om mer disse temaene:

Turid Sylte

Turid Sylte

Turid Sylte er journalist i nyhetsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter