Nyheter

Rektor: – Paradoksal utdanningspolitikk av Høyre

– De bruker jo private ellers til alt fra barnehager og helsetilbud. Hvorfor skal man ikke da kunne ha badestudier? spør rektor Stig Erik Forfang.

Han er rektor på Høgskolen i Nesna som måtte legge ned sitt tilbud om såkalte badestudier. De drev dette i samarbeid med GoStudy.

Forfang er sterkt kritisk til hvordan Kunnskapsdepartementet har reagert mot badestudiene og høyskolenes mulighet til å samarbeide med private aktører.

Han mener et offentlig-privat samarbeid in studier på blant annet Bali har vært et gode.

– Dette tilbudet har gitt ungdom mulighet til å komme ut, innenfor en trygg ramme. De har vært sammen med andre norske studenter, og fått en meningsfull utdanning, sier Forfang.

LES MER: Hevder norske studenter ble dopet ned og voldtatt på Bali

Nærmer seg outsourcing. – Jeg ser ikke noe paradoks, repliserer statssekretær Bjørn Haugstad (H) til kritikken fra rektor Stig Erik Forfang.

Han viser til at Norge har et gratisprinsipp for høyere utdanning ved offentlige universiteter og høyskoler, som tilsier at offentlige universiteter og høyskoler ikke skal gi studietilbud som krever egenbetaling. Haugstad påpeker videre at studietilbudet må organiseres slik at institusjonen kan ta fullt ansvar for kvaliteten i studietilbudet.

LES MER: Universitetene kan tjene på omstridte badestudenter

– Ved å benytte private aktører på den måten som har vært gjort, så utfordrer man både gratisprinsippet og man nærmer seg en "outsourcing" av kjerneaktiviteten, sier Haugstad.

LES MER: 'Noen ønsker å skade oss'

– Udokumentert. Departementet har argumentert med at studiene ikke holdt høy nok kvalitet og at det ikke var god bruk av skattebetalernes penger.

Påstandene henger i løse luften, mener Forfang:

– Dette er ikke dokumentert. Og hvis han ville finne ut av det, kunne kunnskapsministeren brukt sitt eget organ, NOKUT, til å undersøke kvaliteten. Det kan jeg ikke se at han har gjort.

Forfang sier de har vært i kontinuerlig dialog med departementet om kvalitetssikringen av tilbudet. Undervisningspersonell fra Nesna er derfor på plass i Bali.

– For oss har samarbeidet med GoStudy vært svært positivt. Studentene har gjort det godt, og flere har fortsatt ved våre studietilbud i Nesna senere, sier Forfang.

LES MER: 'En sak for ­ indonesiske myndigheter'

– Dette er dokumentert. Statssekretær Haugstad er ikke enig i at det er for dårlig dokumentert at kvaliteten er tvilsom.

Gjennom rapportene fra institusjonene har departementet sett på hvordan de selv har kvalitetssikret studiet i utlandet.

– I mange tilfeller er organiseringen og tilretteleggingen av studiet overlatt til den eksterne samarbeidspartneren, sier Haugstad og legger til at universitets- og høyskoleloven forutsetter at også tildeling av grader og avvikling i av eksamen skal ha et tydelig fundament i virksomheten i Norge.

– Det har også fremstått som uklart om institusjonene har overholdt reglene om egenbetaling og offentlige anskaffelser, sier han.

LES MER: 'Brøt aksjeloven'

Andre løsninger. Det er da ikke forbudt å tjene penger i dette landet, parerer Forfang.

Han har vanskelig for å se at ungdommene direkte har blitt utnyttet av dette.

– Denne aldersgruppen allerede reiser verden rundt som backpackere for egen lommebok, sier rektoren.

Hvis det var den økonomiske siden var et problem, kunne dette vært løst uten å kreve at alt samarbeid opphørte, mener han.

Selskapene tjener i dag gode penger på å leie ut husvære til studentene, tilby kantinetjenester og å arrangere utflukter. Forfang foreslår at studentsamskipnadene kunne blitt involvert i dette, slik som i Norge, samt at det ble gjennomført anbudskonkurranser mellom ulike tilbydere.

Bredside fra NHO. Rett forut for at Kunnskapsdepartementet satte foten ned mot badestudiene hadde også NHO har lagt bredsiden ut mot dem. NHO-direktør Kristin Skogen Lund sa til Dagens Næringsliv at det fantes for mange slike studier i Norge.

– Motivasjonen er selvsagt at skolen får studenter de ellers ikke ville fått. For Høgskolene vil det lønne seg, men for samfunnet er det ikke like lønnsomt, hevdet Skogen Lund ovenfor DN.

NHOs posisjon overrasker Forfang.

– Jeg trodde kanskje GoStudy og andre var medlemmer av NHO og at NHO ikke hadde behov for å rakke ned på næringsvirksomhet, sier rektoren, og fortsetter:

NHO har argumentert med at Norge trenger andre fag enn hva som tilbys på Bali.

– Jeg har registrert at NHO mener man må studere til å bli ingeniør, og ikke idrettsfag. Jeg mener NHO har et for snevert syn på kunnskap. Det er viktig i et samfunnsøkonomisk perspektiv at unge tar idrettsstudier hos oss og lærer om kosthold, ernæring og ta vare på kroppen? Jeg kan godt være enig i at vi trenger ingeniører, men da må NHO få frem positive insentiver som gjør at studentene velger dette, snarere enn å angripe aktører som tilbyr andre typer utdanning.

Les mer om mer disse temaene:

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv er journalist i kulturavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter