Nyheter

Provoseres av Postens pakkepriser

På ti år har prisen på Postens billigste smartpakke økt fra 75 til 170 kroner. I en fersk omdømmemåling havner Posten tredje sist.

Smartpakken er den mest økonomiske måten å sende store eller tunge gaver til familie og venner på før jul. Men minimumsprisen er 170 kroner for den minste esken. Det provoserer forbrukerne. Enkelte flykter over grensa for å sende posten fra Finland.

Halvannen uke igjen før jul er aktiviteten på Majorstua postkontor høy. Men forbrukere Vårt Land snakker med, er oppgitt over Postens høye pakkepriser.

– Jeg kommer til å bruke 1.500 kroner i porto på å sende av gårde julegavene mine. Dette er fryktelig mye, sier Siv Mika.

Og hun har tallene på sin side:

* Prisen på den billigste smartpakken er 170 kr. For ti år siden kostet tilsvarende pakke 75 kr. Hadde prisen fulgt den generelle prisveksten i Norge skulle den kostet 91 kr. - omtrent halvparten av det den koster i dag.

* Norge har Europas høyeste priser for posting av brev, og femte dyrest når man justerer for kjøpekraft, viser en oversikt BBC har laget.

Det er med andre ord dyrt å feire jul hvis familien bor langt unna.

Sender fra utlandet. For enkelte er prisene så avskrekkende at de velger å sende fra utlandet.

– Jeg har et barnebarn i Finland. Da jeg var i Finnmark i høst tok jeg med gaven, og dro over grensen til Finland for å sende den. Det sparte meg for mye penger, sier Ingunn Eriksen.

Misnøyen deler hun med mange. Posten er nesten på jumboplass på en fersk omdømmerangering fra Ipsos MMI. Bare Adecco og NSB er dårligere likt. Posten mottok dessuten nesten 85.000 klager i fjor.

Kommunikasjonsdirektør i Posten, Elisabeth Gjølme, forklarer det slik:

– Hvis du skal se på det relativt så sender vi 2,3 milliarder brev og 38 millioner pakker i året. De fleste klagene går på at folk savner en sending, eller pakken har blitt levert feil. Klager på prisene har ingen egen feilkategori.

Overflødig postkøing. Men Rektor Trond Blindheim ved Markedshøgskolen mener Posten slik vi kjenner den snart har forspilt sin rolle.

– Å stå i kø på posten var jo en del av julestemningen før. Det blir det ikke mye av i fremtiden. Du trenger ikke lenger pakke inn gaven selv, gå til posten med den, stå i kø, og betale skjorta av deg for å få sendt gaven videre, sier Blindheim.

Stadig mer av julegavehandlingen skjer på nett. Det er raskt, enkelt og billig. Nettbutikken kan også pakke inn gaven og sende den direkte til mottaker.

De har dessuten fraktavtaler, og står i posisjon til å forhandle ned fraktprisene, noe forbrukeren ikke gjør.

Pressesjef i Posten Hilde Skaugrud sier konkurransen på bedriftsmarkedet er knallhard.

– Dette er et svært viktig marked for oss. Pakkeforsendelsene har økt med mellom 15 og 20 prosent i år, sier hun.

Upersonlig netthandel. Men julegavene kan miste verdi for mottakeren når de kommer via Amazon med et kort som sier «Happy X-mas from Auntie in Bodø», mener Blindheims kollega på Markedshøyskolen, Erling Dokk Holm.

Han sier den ypperste gaven i et norsk overflodssamfunn vil være en gave som man har laget selv.

– Slik som et skjerf jeg har strikket, og som jeg gir på døren din sammen med et glass hjemmelagde rødbeter.

Les mer om mer disse temaene:

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv er journalist i kulturavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter