Nyheter

Oppmerksomhet viktigere enn penger

Blå Kors-general Geir Gundersen er storfornøyd med dekningen av barns lidelser ved voksnes alkoholmisbruk.

LES OGSÅ: Nettmøte med en av de første som gav barn av alkoholikere et ansikt

Vi har gjort og er i ferd med å gjøre absolutt alt vi kan for at det skal bli en god aksjon, og vi kan allerede si at den er veldig vellykket når det gjelder å løfte fram saken vår. På forhånd trodde jeg aldri på et så stort gjennomslag i medier når det gjelder oppmerksomhet rundt barns lidelser under voksnes rusmisbruk.

Det sier generalsekretær i Blå Kors Norge, Geir Gundersen, til Vårt Land før TV-aksjonen sparkes i gang.

LES OGSÅ: Dette sier forskningen om barn av alkoholikere

Tabu. Timingen her er spennende. Aksjonen kommer på et tidspunkt da folk og medier er blitt mer oppmerksomme på de enorme skadevirkningene av et stadig økende alkoholkonsum. Det er annerledes enn for et par år siden.

Hvor stor del av TV-aksjonen handler om å bli kvitt tabuet knyttet til barns lidelser under voksnes alkoholmisbruk?

En veldig stor del handler om å løfte fram dette tabuet. Vi har hamret på at dette gjelder 120.000 barn og unge i Norge, men dette er et konservativt tall. Sannsynligvis er det dobbelt så høyt. Dette er den viktigste delen av kampanjen.

 Viktigere enn pengene?

Ja, viktigere enn pengene. Men penger er selvsagt også viktig, fordi de øker vårt handlingsrom overfor målgruppene. Jeg sier ja takk, begge deler, sier Gundersen.

LES OGSÅ: Det drikkes for mye

Lang frokost. De siste to årene har det kommet inn henholdsvis 206 og 238 millioner kroner til TV-aksjonen. Generalsekretæren håper at årets aksjon kommer opp på samme nivå.

Hva skal du gjøre på søndag?

Først skal jeg ha en god og lang frokost. Så skal jeg åpne hjerte og sinn og være i NRK fra klokka 13 til midnatt, sier Blå Kors-generalen.

DEBATT: Er det greit at voksne drikker alkohol i barns nærvær?

Les mer om TV-aksjonen i papiravisen fredag og lørdag.

Mer fra: Nyheter