Nyheter

Ønsker stopp i flyplassutvidelser

Flytrafikken i Norge økte med 4 prosent første halvår av 2014. Framtiden i våre hender mener regjeringen må bremse ny flyplasskapasitet.

– Ved å sette foten ned for videre utbygging av flyplasser kan man begrense økningen av flytrafikken. Da tenker jeg ikke på den utbyggingen som allerede er i gang, men det man tenker å gjøre i neste omgang, sier Arild Hermstad, leder av Framtiden i våre hender.

Ifølge tall fra Framtiden i våre hender står klimaeffekten av nordmenns flyreiser for 10 prosent av norske klimautslipp. Dette ønsker Hermstad å gjøre noe med.

– Når du ser hvilke tiltak vi er villige til å gjennomføre i andre sektorer for å få ned utslipp, vil jeg si det er oppsiktsvekkende og ansvarsløst at myndighetene ikke gjør noe for å minke etterspørselen etter flyreiser, sier han.

Øker og øker. Avinors tall for første halvår av 2014 viser en bransje i vekst. Samtlige av de store flyplassene i Norge kunne vise til økning i antall passasjerer i juni sammenlignet med samme måned i fjor. Øverst på listen troner Gardermoen med en økning på 9,7 prosent sammenlignet med fjoråret. Gardermoen er for øyeblikket under utbygging for å øke kapasiteten. Det samme gjelder blant annet Flesland.

Hermstad i Framtiden i våre hender mener flere ting må gjøres for å stanse nordmenns enorme reiselyst.

– I tillegg til å begrense utbygging ønsker vi å innføre en avgift på 400 kroner på alle flybilletter, sier han, og legger til at han ikke er imot at folk drar på ferie. Det er mengden av reiser som bekymrer.

Høyhastighetstog. Pengene fra avgiften vil Hermstad ideelt sett bruke til å bygge høyhastighetstog i Norge.

– Flystrekningen mellom Trondheim og Oslo er blant de ti mest trafikkerte flystrekninger i Europa. Om vi hadde fått togtiden på denne strekningen ned under tre timer, viser liknende tilfeller fra Europa at flytrafikken vil avta drastisk, sier han og viser med det til blant annet strekningen mellom Paris og Brüssel.

Der har flyselskapene begynt å kjøpe opp plasser på togene til sine passasjerer, og kutter flygningene.

Politisk uvilje. Hermstad mener det virker som om norske politikere slett ikke ønsker å begrense flytrafikken, og etterlyser politisk vilje. Han mener et vedtak om avgift i seg selv kunne bidratt til å stoppe flytrafikkens vekst.

– Om politikerne sier ifra tror jeg folk vil fly mindre. Foreløpig kommer det ingenting fra politikerne og det sender signaler om at det er helt greit å fly, sier Hermstad.

Han viser til Tyskland som har innført en liknende avgift på flyreiser, og der de også har vært svært restriktive med utbygging av flyplasser. Også i England har det vært store diskusjoner om kapasitetsutvidelse på Heathrow.

– I Norge ser det ut til å være tverrpolitisk enighet om å øke flytrafikken. Det er bare Miljøpartiet de grønne, og SV på en god dag, som er villige til å diskutere en begrensning av flytrafikken. Ellers er det bånn gass, sier han.

Frp sier nei. Ingebjørg Amanda Godskesen (Frp) i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget er ikke enig med Hermstad. Hun slakter Hermstads forslag om en avgift på flybilletter.

– Det er jeg helt imot. Jeg ser ikke behovet for det. Og skatter skal i alle fall ikke tas inn et sted og brukes et helt annet, sier hun.

Hun mener flyene blir stadig mer miljøvennlige og at det derfor ikke er et så stort problem som Hermstad vil ha det til.

Men er ikke flytrafikken et økende klimaproblem dersom den fortsetter å vokse?

– Jo, men hva er alternativet? Kostnadene på høyhastighetstog har han tydeligvis ikke sett på. Det er ikke befolkningsgrunnlag for at det skal kunne finansieres i Norge i dag. Men det er satt i gang utredninger for å forbedre enkelte toglinjer, for eksempel Sørlandsbanen, sier Godskesen.

Hun forteller at transportkomiteen jobber med en plan om flybransjen der de ser på flyplasstrukturen.

– Det er viktig at nye flyplasser er miljøvennlige med tanke på innflygning og letting, og mulighetene for å bruke minimalt med drivstoff, sier hun.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter