En meningsmåling gjengitt i Aftenposten tirsdag viser at 74 prosent av nordmenn vil ha Vinmonopol også i fremtiden, og at flere enn 8 av 10 vil ha reklameforbud mot alkohol.
LES SAKEN: Nordmenn er fornøyde med vinmonopolet
Det stemmer overens med forskningen til SIRUS. Siden 2005 har flere og flere nordmenn gitt sin støtte til en restriktiv alkoholpolitikk. En av forklaringene på denne holdningsendringen er at flere tror det er mulig å begrense de alkoholrelaterte skadene gjennom prisreguleringer og tilgjengelighetsbegrensninger, skriver Aftenposten.
SIRUS-forskerne Elisabet E. Storvoll, Ingeborg Rossow og Jostein Rise har nylig publisert en artikkel i det vitenskapelige tidsskriftet Journal of Substance Use.
– Hvis målet er å øke befolkningens støtte for en restriktiv alkoholpolitikk, antyder våre funn at det kan være mulig å få dette til ved å øke folks kunnskap om omfanget av alkoholrelaterte skader og hva som er de mest effektive virkemidlene for å redusere skadeomfanget, sier Storvoll.