Nyheter

Norske elever i toppklasse

Norske ungdommer scorer høyt på internasjonal demokratiundersøkelse

Politisk interesserte foreldre og gode karakterer i matematikk og samfunnsfag er grunnen til at norske elever skårer høyt i en ny, internasjonal demokratiundersøkelse.

Ifølge en internasjonal demokratiundersøkelse utført av ICCS (International Civic and Citizenship Education Study) er norske elevers kunnskaper om og holdninger til demokrati og medborgerskap meget gode sammenlignet med elever i de 37 andre deltakerlandene.

– Styrke ved norske skoler. Ifølge undersøkelsen har fire av ti norske elever på 9. trinn kunnskaper og ferdigheter som plasserer dem på testens høyeste nivå. På kunnskaps- og ferdighetstesten ligger norske elever samlet på 5. plass sammenlignet med jevnaldrende elever.

– Denne undersøkelsen bekrefter en styrke ved norske skoler, og at vi lykkes godt med å ruste elevene for å delta i demokratiet og være aktive samfunnsdeltakere. Dette er sider ved vår skole som vi må ta vare på. Skolen har et bredt samfunnsmandat og skal gi elevene både grunnleggende ferdigheter, kunnskap og dannelse i bred forstand, sa kunnskapsministeren Kristin Halvorsen (SV) under presentasjonen.

Engasjerte familier. Undersøkelsen viser at elevenes vilje til engasjement og familiens samfunnsengasjement virker positivt på elevens kunnskap om demokrati. Elever som ofte har samtale om politikk og samfunnsspørsmål gjør det godt på kunnskapstesten.

– Resultatet viser at det er fullt mulig for skolene å ha tungt fokus på elevenes læringsutbytte, og samtidig å utvikle elevene som engasjerte og aktive samfunnsborgere, sier divisjonsdirektør Hege Nilssen i Utdanningsdirektoratet.

Roser lærerne. En svært høy andel elever påpeker også at de opplever rettferdige, interesserte og lyttende lærere. Kunnskapsministeren understreker derfor at lærerne bør roses for det gode resultatet.

– Vi kan være stolte av at vi har en skole der elevene opplever et åpent klasseromsklima med gode relasjoner mellom lærer og elev, sa Halvorsen.

Matte gir god kunnskap. Studien viser også at elevenes skår på kunnskapstesten henger sterkt sammen med karakterer i samfunnsfag og matematikk.

– Det kan altså se ut til at testen i like stor grad måler generelle og logiske tenkeferdigheter som den måler kunnskaper og ferdigheter som er mer spesifikt samfunnsfaglig, står det i rapporten.

Fra Norge deltok til sammen 6.000 elever fra 8. og 9. trinn fra 130 ungdomsskoler.

Les mer om mer disse temaene:

NTB Nyheter

NTB nyheter

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter