Nyheter

Mener nazi-klær kan motvirke nynazisme

H&M har fått kritikk for en T-skjorte med nazi-trykk, men kleskjeden får uventet støtte fra forskerhold. Forstander i Det Mossaiske Trossamfund, Ervin Kohn, rister på hodet.

En T-skjorte fra H&M har skapt rabalder den siste tiden. Etter at en blogger tilknyttet nettavisen Times of Israel kom over plagget i en britisk H&M-butikk, har ropene om antisemittisme spredd seg i internasjonal presse. T-skjorten med et dødninghode omkranset av en Davidstjerne, ble trukket fra markedet sist uke, melder MinMote.no.

Også i Norge vekker T-skjorten reaksjoner.

– Jeg er trist og forbannet, sier Ervin Kohn, leder av Det Mosaiske Trossamfund. Han er glad for at T-skjorten nå er trukket tilbake.

Kohn fikk svært ubehagelige assosiasjoner da han så bildet av den.

– Det første jeg tenkte på var dødninghodet - Totenkopf - som var symbolet på SS sine uniformsluer. Det er forferdelig makabert. Jeg tror det først og fremst skyldes uvitenhet fra H&M sin side, men historieløsheten kjenner tilsynelatende ingen grenser.

«Bevisst» Men H&M får uventet støtte fra forskerhold.

– At totalitære symboler brukes for å selge klær kan faktisk ha den utilsiktede konsekvensen å motvirke ekstremisme, mener Allan Sande, professor i sosiologi på Universitetet i Nordland.

Han viser til at nazistiske symboler på klær ikke er et nytt fenomen. Moteindustrien henter symboler fra forskjellige sammenhenger for å provosere. Blant annet ble Boy London i fjor anklaget for å bruke ørnen fra Det tredje rikes riksvåpen på et av sine plagg.

– Det er en vanskelig balansekunst. De må bryte grenser, men uten å gå for langt. Da virker det mot sin hensikt, påpeker professoren.

Sande har ingen tro på at klær med totalitærere symboler gir grobunn for ekstremistiske krefter.

– Bruken av symboler skjer ofte for å provosere, men også for å spøke. Ekstreme symboler brukes for eksempel på antrekk til fest og karneval.

Tvert imot mener han leflingen med hakekors, eller hammer og sigd, motvirker ekstremisme.

– Når symbolene tas ut av sammenhengen og brukes i mote, filmer og lignende får det en utilsiktet positiv effekt. Symbolikken ødelegges fordi meningsinnholdet spises opp.

Professoren sier symbolene på t-skjorten fra H&M er noe tvetydige, men han forstår at folk reagerer.

«Farlig». Ervin Kohn rister på hodet når han hører uttalelsene fra Sande.

– Nettopp det at symbolene alminneliggjøres er farlig. Hakekorset er forbudt i 19 europeiske land, og ikke uten grunn. Undersøkelser de siste årene har vist at vi har antisemittisme i Norge. I tillegg er uvitenheten knyttet til antisemittiske stereotypier og symboler stor, sier Kohn.

Følgen blir at gammelt grums repeteres og reproduseres, mener han.

Også professor i statsvitenskap ved UiO, Bernt Hagtvedt, reagerer kraftig på motivet på T-skjorten. Når Vårt Land ringer folkemordeksperten befinner han seg i Frankrike og besøker amerikanske krigskirkegårder.

– Finnes det ingen grenser for trivialisering av totalitære symboler, spør han.

Professoren mener det er mangel på folkeskikk å bruke ekstremistiske symboler for å selge klær.

– Noen må si stopp til dette våset. Folks uvitenhet opphører aldri å forundre meg.

Bruken av nazisymboler skyldes uvitenhet, «sensasjonsjag og lyst til å sjokkere», tror Hagtvedt.

Ikke med vilje. Den svenske kleskjeden Hennes & Mauritz har nå trukket t-skjorten tilbake og legger seg flate. De ønsker ikke å svare spesielt på kritikken som kommer frem i Vårt Land, men Kristin Fjeld, presseansvarlig H&M Norge, sier de aldri mente å provosere med T-skjorten.

– Vi er veldig lei oss hvis vi har krenket noen med trykket på denne T-skjorten, det var aldri hensikten. Her har vi feilet i våre rutiner og har stor forståelse for reaksjonene. Varen er trukket fra alle butikker.

Les mer om mer disse temaene:

Andreas W. H. Lindvåg

Andreas W. H. Lindvåg

Andreas W. H. Lindvåg er politisk reporter i nyhetsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter