Nyheter

– Matkjedene har for stor makt

Får kritikk fra utvalg.

De store dagligvarekjedene har tiltatt seg uforholdsmessig stor makt på bekostning av de andre leddene i kjeden, fastslår matkjedeutvalget.

Det konkluderte leder Einar Steensnæs i matkjedeutvalget med da han onsdag morgen la fram rapporten «Mat, Makt og avmakt – om styrkeforholdene i verdikjeden for mat». Utvalgets arbeid har vist at med framveksten av de store paraplyorganisasjonene har produsenter og leverandører blitt fratatt makt til fordel for «de fire store»: NorgesGruppen, ICA, Rema 1000 og Coop.

- Misforståelse. – Noen tror utvalget er nedsatt bare for å ta de store matkjedene. Det er en gigantisk misforståelse. Men vi går etter makta, og da er det naturlig at vi kikker der makta er spesielt konsentrert, sa han under pressekonferansen.

De store paraplyorganisasjonene har over lengre tid skaffet seg betydelig kontroll over matkjeden, ved sentraliserte løsninger for logistikk, distribusjon innkjøp og prissetting, ifølge utvalget.

– Paraplyorganisasjonene har dessuten kjøpt seg delvis opp i relevant industri og skaffet seg kontroll over sentrale eiendommer for sine virksomheter, sa Steensnæs.

Rabattene når ikke forbrukerne. Ett viktig element i utvalgets arbeid har vært å se på årsakene til det høye prisnivået på matvarer i Norge.

– Norske priser ligger betydelig over nivået hos våre handelspartnere, og i 2008 var det høyest i Europa, sa Steensnæs. I tillegg viste han til prisveksten de siste 12 årene. Den var i utgangspunktet lavere enn i Europa for øvrig, men etter 2001 har den vært høyere.

– I løpet av disse årene er effekten av prisreduksjonen i ferd med å bli spist opp. Dersom utviklingen fortsetter, vil forskjellene bare øke.

Ifølge Steensnæs er leverandørene i tvil om rabattene de gir, når fram til forbrukerne. Utvalget peker også på at hemmelighold og kompliserte systemer bidrar til høye matvarepriser.

Halvparten så stort utvalg. Det påpekes også at norske forbrukere har omtrent halvparten så mange varer å velge mellom som svenske.

– Riktignok vokser utvalget i Norge noe raskere, men det vil fortsatt ta lang tid å ta igjen forspranget, forklarte Steensnæs.

Konklusjonen er at det er avvik som hindrer et effektivt marked, og at forskjellene mellom Norge og andre land ikke bare kan forklares med særnorske beskyttelsestiltak og høyt lønns- og kostnadsnivå.

– Full kontroll. Steensnæs pekte dessuten på at paraplykjedene har full kontroll over hvilke produkter som skal få tilgang til butikkhyllene. Det har ført til dårlig samarbeid, tynnslitte tillitsforhold og betydelig frykt hos leverandørene for helt eller delvis på bli utelukket fra de viktigste dagligvaremarkedene.

– Utvalget har funnet det formålstjenlig å foreslå en lov om god handelsskikk, som blant annet skal ha til hensikt å fordele makt og risiko jevnere i matkjeden, unngå betaling for hylleplasser og plagiat av produkter, sa Steensnæs.

Rapport. Han overleverte rapporten til landbruks- og matminister Lars Peder Brekk (Sp), fornyings-, administrasjons- og kirkeminister Rigmor Aasrud og (Ap) barne-, likestillings og inkluderingsminister Audun Lysbakken (SV), med en anbefaling om at det oppnevnes et matvareombud.

– Når støvet etter debatten har lagt seg, ønsker utvalget at forbrukeren skal stå igjen som vinneren, sa han.

Les mer om mer disse temaene:

NTB Nyheter

NTB nyheter

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter