Nyheter

Markedsføring av utroskap OK

Reklame for utroskap-nettside får fortsette.

Reklamen for det norskeide nettstedet viktoria.milan strider ikke mot god markedsføringsetikk, mener den svenske reklameombudsmannens opinionsnemnd. I Sverige har 206 anmeldt reklamen, skriver Dagen.se.

Reaksjoner. «Er du gift? eller i et forhold? Gjør livet levende - Finn din affære idag!» heter det blant annet på nettsiden det reklameres for.

De fleste som har reagert på reklamen finner den støtende fordi den oppfordrer til utroskap, fortsetter Dagen.se. Mange av de 206 – som beskrives som et rekordhøyt antall klagere – påpeker også at det i reklamen ikke sies noe om utroskapens bakside, men utelukkende omtaler fenomenet i positive ordelag.

LES MER: Hjelper folk til utroskap

Tjeneste ikke vurdert. I uttalelsen fra reklameombudsmannen understrekes det at deres oppgave har vært å vurdere markedsføringen, ikke de tjenestene det markedsføres for. Og med dette utgangspunktet konkluderes det i uttalelsen at det ikke kan ansees at reklamen strider mot reglene.

– Må lokke. Selskapet Victoria Milans daglige leder, nordmannen Sigurd Vedal, uttalte til Aftonbladet tidligere i år at reklamekampanjen ble iverksatt fordi man på lik linje med andre selskap må lokke kunder til sin «butikk». Han uttrykker forsåelse for at reklamen kan oppfattes som provoserende.

- Men ingen som er lykkelig i sin parrelasjon kommer til å bruke vår tjeneste bare fordi vi reklamerer for den, la han til.

Selskapets forretningsidé er basert på at gifte og samboende skal være utro mot partneren eller ektefellen. I Norge, Danmark og Sverige kan gifte og samboere søke et sidesprang, enten gjennom intim prat på nettet eller gjennom møter i det virkelige liv.

Samlivsekspert reagerer. Aftonbladets samlivsekspert Eva Rusz har tidligere gått hardt ut mot siden:

- Jeg synes det er ekstremt opprørende at de markedsfører det her som det er noe som er vanlig. Det er en ting å være utro, men det er en helt annen å sette det i system og lure sin partner, sa hun i egen avis.

Selskapet oppga i mars at de hadde over 10.000 registrerte medlemmer - og nær 90 prosent skal være gift, samboer eller i et forhold. 58 prosent av medlemmene oppgir at de en eller annen gang har hatt en affære eller et sidesprang, ifølge selskapet.

Les mer om mer disse temaene:

Morten Sjølli

Morten Sjølli

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter