Nyheter

Kvalbein: RLE-faget fremmer sekulær ateisme

KrF-varaordfører: Trosforvirrede elever tror på «alle fem gudene».

I et innlegg på verdidebatt.no går KrFs varaordfører i Oslo, Aud Kvalbein, hardt ut mot dagens RLE-fag i skolen (Religion, livssyn og etikk). Dette faget erstattet KRL-faget som i sin tid avløste kristendomsundervisningen.

Hun skriver at det i dagens skole er mange som ikke vet hva kristendom er, det hersker en trosforvirring fordi «skolen ikke kan si at noe er sant».

«Fem guder». «Jeg hørte nylig om en liten gutt som ble spurt om han trodde på Gud. Ja, sa han, jeg tror på alle fem.»

Kvalbein skriver:

«RLE som fag har også fremmet en sekulær ateisme som en slags verdinøytralitet, som står over alle andre religioner, noe som alle skal godta. Men verdinøytralitet finnes ikke. Det jeg sier om RLE, er ikke til forkleinelse for mange lærere som gjør en utmerket innsats. Det er selve faget som er vanskelig», skriver Kvalbein.

Trygghet. Hun skriver at i et samfunn er det viktig at menneskene også barna - er trygge på sin trosidentitet.

«Barn trenger derfor å få undervisning om sin egen tro, dvs det foreldrene lærer dem hjemme. Denne undervisningen må gis av mennesker som har samme ståsted slik at undervisningen blir troverdig.»

Hun mener at kristendomsundervisningen kan komme tilbake i skolen, men på en annen måte enn det som var. Hun viser til Finlands modell som gir barn opplæring i egen tro.

Egen tro. «I den offentlige skolen er det satt av 11 uketimer til trosopplæring, for eksempel to timer per uke på ett klassetrinn, to timer per uke på neste klassetrinn osv, slik at det til sammen blir 11 timer per uke fordelt over hele skoleløpet. Barna får undervisning som svarer til foreldrenes tro. De som tilhører en evangelisk-luthersk kirke, får opplæring ut fra det. De som tilhører den ortodokse kirke, får opplæring i sin tro osv. Det er også ikke-kristne alternativer. I alt finnes det 13 godkjente læreplaner innen tro og livssyn. Det er nok at foreldrene til tre elever i en kommune ber om at det blir gitt undervisning i deres egen religion, så får de det. På denne måten blir det samsvar mellom det barna hører er sant hjemme, og det som de hører på skolen at er sant.»

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter