Sjelden har budskapet i TV-aksjonen vært vanskeligere og mer tabubelagt enn i år. Barn og unge som ofre for foreldres rusmisbruk er noe mange vet om, men få snakker om.
LES OGSÅ: Nettmøte med Paal-André Grinderud
Informasjonssjef i aksjonen, Anita Daae, innrømmer at arbeidet har vært krevende, men at resultatet har vært godt.
Vi har fått utrolig mange tilbakemeldinger fra mennesker berørt av rusproblematikken som takker fordi temaet endelig løftes fram. Dessuten tror jeg kunnskapen blant folk flest om Blå Kors har økt enormt. Spesielt vet folk nå mer om bredden i organisasjonens arbeid, sier Daae.
Hva tror du er årsaken til at budskapet har nådd så mange?
Det er en kombinasjon av gode historiebærere og et tema som berører mange. Vi har fått en enorm mediedekning, og det har vært stor interesse for stoffet. Det er et tema som har mange innfallsvinkler
LES OGSÅ: Generalsekretæren lykkelig etter TV-aksjonen
Temaet for aksjonen ble bestemt av Blå Kors i søknaden til rådet for TV-aksjonen. Daae er et del av ett team som hjelper mottakerorganisasjonen med kommunikasjon av budskapet. Hun forteller at arbeidet ga flere overraskelser.
Det har vært en fantastisk opplevelse å jobbe med menneskene i Blå Kors. For meg var det overraskende at de hadde et så stort fagapparat, og hvor bredt de arbeider både nasjonalt og internasjonalt, forteller hun.
LES OGSÅ: Over 180 millioner til TV-aksjonen
DEBATT: Er det greit at voksne drikker alkohol i barns nærvær?