Nyheter

– Homoeventyr forvirrer barna

Lege og småbarnsfar Amir Tauqir Chaudhary reagerer på at barnehagebarn skal høre eventyr om homofile uten at det har vært noen debatt rundt temaet.

– Da jeg hørte dette på radioen ble jeg overrasket over at det ikke har vært debatt om dette, forteller lege Amir Tauqir Chaudhary.

– Det er et såpass komplisert og omdiskutert tema, og jeg er kritisk til at det skal bli en del av pedagogikken i barnehagen uten at det blir debattert.

Foreldre er best. Chaudhary understreker at han reagerer på innføringen av homofile eventyr i barnehagen uavhengig av religiøs og kulturell bakgrunn. Men han fremholder at mange barnehager er flerkulturelle. Det bør være en ekstra god grunn til å ta en debatt om temaet, særlig siden homoseksualitet anses som forbudt i mange religioner, mener han.

– Foreldrene er det beste medium for barn i den alderen, hvis det er behov for å opplyse dem om temaer som homoseksualitet. Foreldrene er flinke nok, og kan gi den versjonen som barnet forstår best, sier Chaudhary.

Han syns det er viktig at foreldrene får informasjon hvis opplegget skal innføres i barnehagen, og at det ikke bare innføres uten deres samtykke.

Chaudhary ble så opprørt da han hørte at barn nå skal få høre eventyr om homofile prinser i barnehagen at han startet Facebook-gruppen «Vi er imot undervisning om homofile/lesbiske i barnehager». Det er stiftelsen Reform som har utviklet undervisningsmaterialet som er sendt ut til barnehagene, og regjeringen har støttet opplegget med 150.000 kroner.

Chaudhary reagerer på at kjønnsnøytrale eventyr er en del av den offisielle politikken uten at noen har forsket på hva det gjør med barna.

Skaper forvirring. – Jeg tror dette skaper mer forvirring blant barna, sier Chaudhary, som mener barn i barnehagealder ikke er nok utviklet psykososialt til å forstå disse temaene.

– Jeg tror et eventyr gjør det enda mer forvirrende, fordi det er en fortelling om noe som ikke eksisterer. Det er ikke gjort noen forskning på hvordan barna kommer til å tolke informasjonen, og det er heller ingen som vet om det hele tatt er noen interesse for slike eventyr blant barn, utdyper han.

– Det er dessuten mange elementer i en læringsprosess. Det er ikke bare å fortelle om ting og regne med at barna skjønner det.

Nyttig hvis behov. Chaudhary tror at barnehager der det finnes barn med homofile foreldre kan ha nytte av informasjon om homoseksualitet, men håper at det blir opp til hver enkelt barne-hage å bestemme om de vil bruke disse eventyrene.

– Barn er nysgjerrige, og hvis noen lurer på hvorfor et av barna har to mammaer eller pappaer, er det naturlig å informere om det. Men det bør være saklig informasjon, og ikke pakket inn i fortellinger som forvirrer barna mer enn nødvendig.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter