I fredagens Vårt Land åpnet KrF-leder Knut Arild Hareide for å snu om det omstridte fagnavnet KRLE, dersom regjeringen heller innfører obligatorisk RLE-undervisning i lærerutdanningen.
– KRLE var ikke noe Venstre ønsket. Det var en KrF-seier vi måtte svelge. Det er kjempepositivt at KrF er villig til å fire på dette, sier Iselin Nybø, skolepolitisk talskvinne i Venstre.
– Snevert KrF. I Samarbeidsavtalen mellom regjeringen, Venstre og KrF, var dette en av seirene KrF fikk: RLE faget i skolen skulle bytte navn til KRLE – med K for kristendom. Og faget skulle inneholde en andel på minst 55 prosent kristendom.
– Jeg forstår hvorfor KrF gjør dette nå. De har jo litt dårlige erfaringer med reservasjonsretten og det gir et bilde av et snevert parti når vi får slike diskusjoner, sier Nybø.
Vil diskutere. I dag sier læreplanen at kristendomskunnskap skal ha «den kvantitativt største andelen av lærestoffet» i RLE-undervisningen.
Hareide er fortsatt opptatt av «en sikker andel kristendom» i religionsundervisningen i skolen, men vil ikke prosentfeste andelen overfor Vårt Land. Nybø vil heller ikke gi seg ut på prosentrekning, men mener kristendom bør utgjøre vesentlig del av faget.
– Jeg kan ikke si at 55 prosent er feil, mens 45 prosent greit. Vi må ha en helhetlig gjennomgang av faget, sier Nybø.
– Kan Venstre komme til å støtte KrF i å gjøre RLE obligatorisk i lærerutdanningen?
– Vi er villig til å være med å diskutere dette. Nå beveger KrF seg og da skal vi være med på diskusjonen, sier hun.
Frp er med. Også Frp ønsker obligatorisk RLE inn i lærerutdanningen.
– Frp er positive til dette. Vi vil at lærerne skal ha kompetanse i de fagene de underviser i, sier Bente Thorsen.
Heller ikke hun ser svart på å droppe navneendringen til KRLE.
– Flere har ytret seg negativt om K-en. Hvis dette kan skape mer ro rundet faget er det bra, så lenge vi er enig om at kristendomsundervisningen utgjør den største andelen av faget, sier Thorsen.
Skeptisk Høyre. Medlem av utdanningskomiteen for Høyre, Henrik Asheim, er derimot skeptisk til obligatorisk religionsundervisning for lærerstudenter.
– Jeg er i utgangspunktet negativ til å ta inn ting som ikke ligger i samarbeidsavtalen. Vi arbeider nå med å legge om lærerutdanningen. Da er det farlig å kortslutte en prosess ved å begynne å putte inn obligatoriske fag som alle må ha, sier Asheim.