Risikoen er betydelig for at retten til et likeverdig opplæringstilbud for elever med særskilte behov, ikke oppfylles. Det fastslår Riksrevisjonen i en fersk rapport til Stortinget.
Riksrevisjonen er meget kritisk til hvordan kravene til spesialundervisning i grunnskolen følges opp. Det er betydelige svakheter i etterlevelsen av saksbehandlingsreglene for spesialundervisningen i grunnskolen, fastslår revisjonen.
– Selv om Kunnskapsdepartementet har styrket tilsyns- og veiledningsaktiviteten på opplæringsområdet, har ikke dette i tilstrekkelig grad bidratt til økt etterlevelse av regelverket i kommunene, sier riksrevisor Jørgen Kosmo.
PP-tjenesten. Torsdag ble rapporten overlevert Stortinget. Den viser at det er svakheter i kommunenes saksbehandling ved vurderingen av behovet for spesialundervisning og ved tildeling, planlegging og oppfølging av spesialundervisningen.
Blant annet er saksbehandlingstiden i PP-tjenesten for lang. Kunnskapsdepartementet må derfor på egnet måte følge opp saksbehandlingstiden i PP-tjenesten i det videre arbeid, fastslår Riksrevisjonen.
Riksrevisjonen fastholder at de særlige rettssikkerhetshensyn knyttet til spesialundervisningen tilsier «et særlig statlig ansvar for å følge opp at kommunene etterlever regelverket».
– Svekket rettssikkerhet. I rapporten slår Riksrevisjonen også fast at enkeltvedtakene om spesialundervisning i liten grad beskriver innholdet i eller organiseringen og omfanget av det undervisningstilbudet skolen forplikter seg til å gi.
– Lang saksbehandlingstid og mangelfull konkretisering av opplæringsmål svekker elevenes rettssikkerhet, sier Kosmo.
Undersøkelsen viser også at mange kommuner ikke oppfyller opplæringslovens bestemmelse om et forsvarlig system for internkontroll, som i utgangspunkt blant annet skal styrke statlig tilsyn. Undersøkelsen viser imidlertid at kommunene opplever bestemmelsen som lite konkret og vanskelig å forstå.
Kunnskapsdepartementet vurderer om lovverket bør presisere kravene til forsvarlig internkontroll nærmere.