– Det er et stort paradoks at norske bryggerier ikke har mulighet til å fortelle om sine norske produkter, mens Vinmonopolet fritt kan markedsføre utenlandske produkter på sine nettsider, sier nestleder i Fremskrittspartiet Per Arne Olsen til NTB.
– Godt norsk kvalitetsøl blir hemmeligstemplet av dagens lovverk. Dette fører til at norsk bryggerikultur, matkultur og arbeidsplasser rammes, sier Olsen,
Han mener norske ølprodusenter må gis mulighet til å selge øl med en alkoholholdighet på inntil 7,5 prosent i vanlige matbutikker.
– Det eksisterer mengder av norsk øl som er tilpasset norsk mat. Problemet er at forbrukere er avskåret fra både informasjon og tilgjengelighet til disse kvalitetsproduktene. Det må vi snarest endre på, sier Frp-toppen.
Han mener de foreslåtte regelendringene vil bidra til å vri alkoholforbruket fra brennevin til svakere produkter. (©NTB)