Nyheter

Forsker vil ha nettbrettet ut av barnehagene

Tysk hjerneforsker tror barn blir demente av å bruke nettbrett. I Kristiansand kombinerer de utelek med nettbrettbruk.

Dersom du lar poden leke med nettbrett kan utfallet bli dramatisk, mener Manfred Spitzer. Han er tysk nevrobiolog og har skrevet bok om digital demens. Når små barn blir sittende­ med nett­brettet, på bekostning av å være­ i ­aktivitet, blir ikke hjernen­ utviklet som den skal, mener Spitzer.­

– Det små barn har behov for, er sensoriske og motoriske erfaringer. Berører du treverk eller metall, lærer du hvordan overflaten føles. Å «swipe» over en flat skjerm er en enkel handling, sammenlignet med å ta opp en blyant, holde rundt et egg uten å knuse det. Swipingen utnytter heller ikke hånden som sanseorgan. For på skjermen er det ikke noe å sanse! sier Spitzer til Adresseavisen.

Vil fjerne nettbrettet. Den tyske forskeren ønsker å fjerne nettbrett og datamaskiner fra barnehager og skoler. Men i Skårungen barnehage i Kristiansand har de ingen planer om å kvitte seg med nettbrettene sine. Ifølge daglig leder Eva Hauger Gjesvold, er disse et viktig­ supplement i det ­pedagogiske opplegget.

– De er til stor hjelp når barna­ skal lære seg språk, sier hun.

Gjesvold vil ikke bestride Spitzers forskning, men synes det fungerer bra med nettbrett når de voksne setter gode rammer for bruken.

– Det er viktig å sette grenser og bruke sunn fornuft. Vi er opptatt av at ipadene ikke skal være tidsfordriv og bruken av dem må passe inn i opplegget. Applikasjonene som barna bruker er valgt ut av oss.

Gjesvold viser også til at Utdanningsdirektoratets Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver oppfordrer til bruk av digitale verktøy. Her heter det at «Barn bør få oppleve at digitale verktøy kan være en kilde til lek, kommunikasjon og innhenting av kunnskap.»

Men Professor Spitzer er kritisk til barnas bruk av nettbrett. Han tror heller ikke at barna blir hengende etter om de ikke lærer seg å bruke pc, smarttelefon og nettbrett i ung alder.

– Det er en del av selskapenes markedsføring. Tidlig i forrige århundre hevdet tobakksfabrikantene at sigaretter var bra for helsen. I digitale medier er enda mer penger involvert. Jeg er redd for at vi om femti år vil si det samme om dem som vi i dag sier om sigaretter, til Adresseavisen.

Digital demens. Barn har heller ikke godt av å bruke søkemotorer på internett. De mangler bakgrunnskunnskapen som trengs for å skrive inn riktige kombinasjoner av søkeord. «Googlingen» fører til at fakta raskt forsvinner ut av hukommelsen, fordi man alltids kan finne tilbake til ­informasjonen på internett.

Dermed står barna i fare for å utvikle digital demens, mener Spitzer.

Den tyske professoren får delvis støtte av sin norske kollega, Johan Fredrik Storm, hjerneforsker ved Universitet i Oslo. Men Storm tror at det både er noe å tape, særlig ved overdreven og ensidig bruk, og noe å vinne ved at barn bruker nettbrett. Det er usikkert hva resultatet blir på lang sikt, siden dette avhenger av flere faktorer, sier hjerneforskeren.

– Allsidig aktivitet, utforsking og stimulering er trolig et ­gode. Det kan bli for ensidig hvis barna­ bruker for mye tid bare med ipaden. Men det er jo også uheldig om barna blir understimulert i lengre perioder.

Flysimulator. I Skårungen barnehage kombinerer de utelek med nettbrettbruk. Da barna skulle lage sitt eget fly hjalp nettbrett dem med å lette. Etter at fartøyet var snekret brukte de et flysimulatorprogram, slik at ungene kunne sitte i flyet og legge ut på en virtuell flytur.

Bruken av nettbrettene startet­ i 2011 da barnehagen ble en del av et IKT-prosjekt i Kristiansand kommune. Da begynte de å ta i bruk nettbrettene. De har vært et positivt tilskudd, ­mener daglig leder Eva Hauger­ Gjesvold.

De minste har kontroll. Selv de minste barna på ett år har kontroll på den lille datamaskinen.

– Det virker som de har brukt foreldrenes nettbrett og smarttelefoner hjemme. Mange av barna ligger foran de voksne når det kommer til teknikken. De er fantastisk flinke, sier hun.

Når barna skal lære seg tallsystemet og språk kommer applikasjoner på ipaden til nytte.

– Her er alt samlet på en plass. De kan både se kua og høre ­lyden den lager.

Hos foreldrene er det ingen sure miner over bruken av nettbrett.

– De vil gjerne ha tips til gode applikasjoner de kan laste ned, sier Gjesvold.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter