Nyheter

Foreslår bompenger for å bygge jernbane

Befolkningsvekst gir enormt transportbehov.

Også jernbaneutbygging bør kunne bompengefinansieres, foreslår transportetatene.

I sine innspill til regjeringens arbeid med Nasjonal transportplan foreslår de fire transportetatene Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen at det brukes inntil 45 prosent over dagens bevilgningsnivå på transportformål i planperioden 2014-2023, til sammen 510 milliarder kroner, inkludert bompenger.

Bompenger kan i dag brukes til investeringer i både vei og i kollektivtransport, samt til drift av kollektivtransport.

Nå foreslår transportetatene at det i tillegg åpnes for å bruke bompenger til jernbaneinvesteringer «der dette er hensiktsmessig».

Veidirektør Terje Moe Gustavsen sier til NTB at transportetatene med forslaget først og fremst tenker på jernbaneinvesteringer i byer.

Moe Gustavsen som har ledet transportetatenes arbeid med forslaget til Nasjonal transportplan.

Han understreker at brukerbetaling, det vil si bompengefinansiering, ikke må innføres på en måte som reduserer jernbanenes konkurranseevne vesentlig i forhold til veitransport.

Tredelt strategi. Transportetatene foreslår at regjeringen i tiårsperioden fram til 2023 forfølger en tredelt strategi:

• Bygger ut kollektivtrafikken, gangveier og sykkelveier for å ta trafikkveksten i byområdene.

• Bygger ut jernbane, vei og lufthavner for å skape sterkere og større regioner, der arbeidskraften kan være mer mobil.

• Og sist, men ikke minst: bygger ut og ruster opp transportnettet mellom byer, regioner og landsdeler.

Forslaget til Nasjonal transportplan sendes nå på høring med høringsfrist 29. juni.

Dyr fornyelse av signalanlegg. Bare utskiftninger av Jernbanens avleggse signalanlegg vil beløpe seg til 20 milliarder kroner, opplyser jernbanedirektør Elisabeth Enger. Hun poengterer likevel at dagens jernbaneinfrastruktur vil ha en viktig funksjon i mange år framover, uansett nivå på investeringer i ny jernbane.

Derfor ønsker Jernbaneverket at midlene til drift, vedlikehold, og fornyelse holdes på et høyt nivå, uansett finansieringsplan som velges.

I persontrafikken prioriterer jernbaneverket investeringer i intercity-området og de største byområdene.

Vedlikehold og atter vedlikehold. Befolkningsveksten i Norge er, først og fremst på grunn av innvandring, høyere enn i de fleste andre europeiske land nå. Veksten vil komme i byene og skape et enormt transportbehov. Trafikkveksten må i hovedsak tas av kollektivtransport. Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger får de største utfordringene, ifølge Moe Gustavsen.

Han sier driften og vedlikeholdet av riksveinettet må styrkes samtidig som veinettet i regionene og mellom, byene må bygges ut. Bare på å ta igjen for manglende vedlikehold må betydelige midler brukes.

Vil legge ned flyplasser. Avinors innspill til regjeringen er å legge ned flyplassene i Mosjøen, Mo i Rana, Svolvær og på Leknes, og bygge nye i Gimsøy og på Helgeland.

Ved å bygge en ny flyplass i Lofoten vil Avinor legge til rette for direkteflyginger til og fra Oslo.

Avinor vil starte samtaler med lokale myndigheter for å se på hva som kan gjøres med Hammerfest lufthavn og Fagernes lufthavn Leirin.

Avinors hovedsatsing framover blir likevel å øke kapasiteten ved de største flyplassene. Størst er investeringene ved Oslo Lufthavn Gardermoen og Bergen lufthavn Flesland, men også Stavanger lufthavn Sola og Trondheim lufthavn Værnes rustes opp. (©NTB)

Les mer om mer disse temaene:

NTB Nyheter

NTB nyheter

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter