Nyheter

Flyr i strupen på regjeringens Norwegian-flørt

Norwegian skal begynne å fly til Asia. Nå foreslår regjeringen at flyene kan bemannes med ansatte fra Bangkok. Det har fått SAS til å se rødt.

Nylig ble det kjent at regjeringen vurderer å åpne for at norske flyselskap skal få bruke utenlandsk arbeidskraft med lokal lønn.

Arbeidstakerforeningene raste mot det de mente var et rent dumpingforslag. Og nå får Arbeidsdepartementet også stryk fra SAS. Selskapet mener regjeringen er i ferd med å gjøre Norge til første land i Europa som gjennomfører full liberalisering av arbeidsmarkedet:

– Dette er ikke registrert hittil i noe annet EU/EØS land. Det vil kunne gi dramatiske endringer i markedet i Europa, heter det i SAS sin høringsuttalelse.

Asiabølge. De fleste ansatte i Europas største flyselskap har oppholds- og arbeidstillatelse innen EU, påpeker SAS. De sier det er langt viktigere å sørge for harmonisering av reglene i Europa enn å gjennomføre de foreslåtte endringene av utlendingsforskriftene.

Men Europa er ikke fremtidens viktigste marked for SAS sin argeste konkurrent: Norwegian, som har jobbet knallhardt i kulissene, gir full tilslutning til Arbeidsdepartementets høringsforslag.

De satser nå i Asia, og vil basere sitt kabinpersonale utenfor EØS-området. Asia blir dessuten desto viktigere i fremtiden, ifølge konsernsjef Bjørn Kjos. Han mener Østens befolkning vil få bedre råd, og mulighet til å reise mer. Og spår derfor at turisttrafikken vil snu: de reisende vil i hovedsak komme fra Asia mot Europa, og ikke motsatt, som i dag.

Kjos skriver til departementet at «Norske myndigheter må ta et valg»:

– Skal et norsk selskap kunne konkurrere på like vilkår om passasjerene, eller skal man overlate til de utenlandske selskapene å operere disse rutene?

Flagg ut! Arbeidsdepartementet har de siste ukene blitt torpedert med brev fra sinte flyansatte som ikke forstår hvorfor departementet skal tale Norwegians sak: «Hvilken bransje og hvilken bedrift er den neste som skal få tilsvarende behandling?(...) Dersom Norwegian ønsker å benytte seg av billig arbeidskraft, så får de opprette egen virksomhet i de land de ønsker å operere fra, og ikke gjennom å ødelegge norsk, eller til og med europeisk luftfart», bemerkes disse.

– Svekker norsk luftfart. Men utflagging er nettopp hva bransjeforeningen NHO Luftfart advarer mot.

– Blant annet bruk av arbeidskraft fra Asia gjør at selskaper fra Midtøsten og Asia har klare konkurransefortrinn. Dette vanskeliggjør markedsmulighetene for norske selskaper, skriver NHO i sin høringsuttalelse, som en av medlemsbedriftene, nemlig SAS, har nektet å slutte seg til.

NHO mener alternativet til å endre dagens rammebetingelser er at selskaper fra Midtøsten og Asia vil overta en større del av flytrafikken i Europa, mens norske selskaper mister markedsmuligheter og svekkes.

Saken er i dag under behandling i Arbeidsdepartementet.

Les mer om mer disse temaene:

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv er journalist i kulturavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter