Nyheter

Falsk barnebryllups-blogg vekker oppsikt på nett

Mange ble lurt til å tro at bloggen om «Thea» (12) var virkelighet.

– Dette vil jeg kalle for etisk løgn. Men jeg heier på dette! sier Kjell Terje Ringdal, som er førstelektor i retorikk på Markedshøyskolen.

Søndag morgen ble bloggen «Theas bryllupsblogg» opprettet på Norges største bloggportal, blogg.no. Ryktet om bloggen, en klassisk rosablogg om «Thea» (12) som skal gifte seg med en 37-åring, gikk som en ild i sosiale medier.

Ble lurt

Mange ble lurt til å tro at bloggen var virkelighet. Kommentarfeltet på bloggen fyltes med kommentarer av typen som «Er han 37 år å du er 12????? Drøyt» og «Det her må ta slutt. Det er mange som har sendt melding til barnevernet».

Søndag kveld ble det avslørt at bloggen var bistandsorganisasjonens Plan Norges verk. Det ble gjort tydelig gjennom et banner med kampanjelogoen «Stopp bryllupet» som ble lagt øverst på forsiden på bloggen.

LES OGSÅ: Utsatte barne-ekteskap i Irak

Bloggen er del av en nøye planlagt del av en kampanje for å skape oppmerksomhet rundt konsekvensene av barnebryllup. På et knapt døgn har «Theas bryllupsblogg» rukket å bli den mest leste bloggen i Norge.

Dette tåler vi

Her har organisasjonen tenkt smart, klokt og offensivt, mener retorikkekspert Ringdal. Han sier virkemidlene er litt på kanten, men ikke noe «mer enn vi bør tåle».

– Man kan jo bli hårsår og bekymret for den oppvoksende slekt og tenke «hvordan skal det gå hvis vi går rundt og juger?». Men jeg liker dette. Her heller man kaldt vann i hodet på sine målgrupper for å få de til å våkne, sier Ringdal.

Ikke råttent

I fjor ble Norsk Tipping dømt for skjult markedsføring for å publisere annonser som ikke tydelig viste hvem som står bak. Årsaken var at de hadde publisert en rekke annonser på Finn.no, som tilsynelatende var lagt ut av en lottomillionær som ville gi bort ulike ting. Norsk Tipping fikk et gebyr på 200.000 kroner for å ha brutt forbudet mot skjult reklame.

Hva er forskjellen her, Ringdal?

– Jeg tror tålegrensen er, og bør være, større for fra ikke-kommersielle avsendere. Hvis noen lurer meg for å tjene enda mer penger, ville jeg kanskje vært strengere. Jeg tror jeg har større aksept og toleranse for å bli «lurt» av noen som ønsker å formidle et viktig budskap.

– Hvor går grensen?

– Den tror jeg vi kjenner igjen når vi ser den. I dette tilfellet har avsenderen en høy etisk standard. Så lenge det ikke er snakk om å bruke sleipe virkemidler for å selge et råttent budskap burde det være godt innenfor.

LES OGSÅ: Reiser til foreldrenes hjemland – blir giftet bort

Hårfin grense

Olaf Thommessen, generalsekretær i Plan Norge, tror organisasjonen har greid å holde seg innenfor grensen.

– Her ønsket vi å skape en «stopp og sjokk-effekt». For å skape den effekten var det nødvendig å holde det skjult at vi sto bak, forklarer Thommessen.

Det er en hårfin grense dere balanserer på her?

– Ja. Den grensen har vi vært bevisst på gjennom hele planleggingsfasen. Vi kjente også på det gjennom hele gårsdagen. Tidspunktet vi skulle gå ut med at vi sto bak var ikke planlagt på forhånd, men vi fulgte reaksjonene på nett veldig nøye. Vi ville være veldig nennsomme med hensyn til om folk kjente seg lurt.

Trenger hakeslepp

Thommessen forteller at Plan Norge har mottatt overveiende positive reaksjoner, også blant de som har følt seg lurt.

Han understreker også at det er en viss forskjell på å ønske å skape oppmerksomhet rundt problemer ved barneekteskap, og å kjøre kampanjer for egen vinning, slik tilfellet var med Norsk Tipping.

– For de fleste i landet er det viktig i en hektisk hverdag å bli tilført virkemidler innimellom som gjør at man får litt hakeslepp. Spesielt for saker man ellers ikke tenker mye på, sier han.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter