Nyheter

Fagforeningsleder: Statsministeren lukker øynene for slaveforhold

Venter på svar fra statsministeren om Ryanair-kontrakter.

Parat-nestleder Vegard Einan venter fortsatt på svar etter at han leverte et brev om arbeidsforholdene i Ryanair direkte til statsminister Jens Stoltenberg (Ap) i oktober i fjor.

Parat, som er medlem av Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund (YS), mener at norske myndigheter lukker øynene og aksepterer utnytting av ulovlig innleid arbeidskraft på Rygge.

Til sak. Italienske Alessandra Cocca som går til sak mot lavprisgiganten etter å ha jobbet ti måneder for selskapet fra flyplassen i Østfold, støttes av Parat. Hun mener seg grovt utnyttet og usaklig oppsagt, noe Ryanair overfor NTB avviser som grunnløse påstander.

Samtidig har landets største fagforbund for flypersonell i flere år tatt opp det de mener er urettferdige forhold i flybransjen med norske myndigheter.

Slavekontrakt. – Statsforvaltningen aksepterer at utenlandske arbeidstakere lever på slavekontrakter på norsk jord. Myndighetene er kjent med problemstillingen, men de gjør likevel ikke noe. Det er unnfallenhet og aksept av forholdene, sier Parat-nestleder Vegard Einan til NTB.

122 kroner timen. Kabinpersonale som jobber for Ryanair tjener 122 kroner timen, får lønnstrekk for alt fravær uansett grunn, risikerer å få inndratt ferie når som helst – samtidig som de må regne med å pålegges fire ukers ubetalt permisjon for å møte selskapets behov for å nedbemanne i lavsesong.

Dette er bare for å nevne noe av innholdet i arbeidsavtalene som NTB har fått kjennskap til og som ble bredt omtalt tirsdag.

Ville samordne. Einan mener at kritikken mot norske myndigheter også gjelder statsminister Jens Stoltenberg (Ap). Da Parat i høst mente at de var kommet til et punkt der det var null framdrift, rettet de en henvendelse til Statsministerens kontor.

– Myndighetene oppfatter og erkjenner urettferdigheten, men saken lider under manglende politisk gjennomskjæring. Ballen spilles mellom skattemyndigheter, Finansdepartementet, Samferdselsdepartementet, Luftfartstilsynet og andre impliserte. Det er behov for at Statsministerens kontor tar en samordnende og koordinerende rolle, het det blant annet i et brev som Parat sendte til Statsministerens kontor (SMK) i september i fjor.

Stoltenberg: Tar saken på største alvor. Brevet er fortsatt ikke besvart. Men under Stortingets spørretime onsdag benektet Stoltenberg at han og regjeringen i over to år har forholdt seg passive til problemene med arbeidsforholdene i Ryanair.
Statsministeren ble konfrontert med at fagforeningen Parat siden 2010 har forsøkt å få rettet myndighetenes oppmerksomhet mot lønns- og arbeidsvilkårene i Ryanair. Det har ikke skjedd, fastslo stortingsrepresentant Hans Olav Syversen (KrF) under spørretimen.
Stoltenberg forsikret om at regjeringen tar problemstillingene «på største alvor», og viste til at regjeringen har igangsatt utredning av lov- og regelverket knyttet til arbeidsvilkår i luftfarten.

– Parodi. Derimot henviser SMK nå spørsmål fra NTB til Samferdselsdepartementet, som er rett fagdepartement.

– Alle spørsmål må rettes dit, sier kommunikasjonsrådgiver Arvid Samland ved SMK, etter at vi blant annet har spurt om kommentar til kritikken fra Parat.

Einan mener at svaret illustrerer fagforbundets poeng. Han sier at håndteringen av brevet minner om en parodi.

– Først ble brevet sendt på vanlig måte i september. Intet svar. Så leverte jeg det personlig til Stoltenberg i oktober, og sist fulgte vi opp med en purring på epost i november. Vi har fortsatt ikke fått svar. Når vi nå får vite at det er videresendt i systemet, så viser det at SMK lukker øynene for ubehagelige spørsmål, sier Einan.

Departementet vurderer saken. Samferdselsdepartementet mener det er viktig å sikre like konkurransevilkår og vil se nærmere på om lavprisflyselskapet Ryanair har brutt norsk lov. Myndighetene kommer for sent på banen, mener SAS.

Til NRK opplyser statssekretær Geir Pollestad (Sp) i Samferdselsdepartementet onsdag at departementet vil se på saken.

Like vilkår. – Vi ønsker en sterkere innsats for å kartlegge hva handlingsrommet er, i en næring som er stadig mer internasjonalisert. Det er bra at bransjeaktørene kommer på banen og er opptatt av disse tingene. Det er viktig å sikre like konkurransevilkår, sier statssekretæren.

– Ødelegger luftfarten. Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS mener Ryanairs opptreden kan ødelegge den norske luftfarten.

– Norge har faktisk det beste luftfartssystemet i verden. Dette systemet vil bli rasert dersom dette får bre om seg – flyselskaper som ikke betaler skatter og avgifter og heller ikke lønner de ansatte på et nivå de kan leve av, sier Johansen til NRK.

– Kan ikke konkurrere. Han mener blant annet at Ryanairs skattenivå på 11 prosent i Irland og det at selskapet ikke betaler ut sykepenger, gjør at SAS ikke kan konkurrere på lovlig vis.

Informasjonssjefen i SAS er fornøyd med at Samferdselsdepartementet vil se på saken, men mener det skjer altfor sent.

– Grunnløse påstander. Ryanair-ledelsen mener Parat fremmer grunnløse påstander og at saken mot selskapet ikke vil føre fram. (©NTB)

Les mer om mer disse temaene:

NTB Nyheter

NTB nyheter

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter