Kalifatets krigere drømmer om å gjenta islamiseringen av den arabiske halvøya. Da får minoriteter tre valg: Konverter, flykt eller dø.
SE BILDESERIE: Flyktningkrisen i Irak
Fortellingene om de religiøse minoritetene som trakasseres i områder som kontrolleres av ISIL har gått verden over.
– Det viktigste historiske forbildet for ISIL er islamiseringen av den arabiske halvøya etter Muhammeds tid, sier islamforsker Jan Opsal ved Misjonshøyskolen i Stavanger.
LES OGSÅ: – Midtøstens kristne er viktig for Vesten
Hellig område. På 600-tallet, under den første kalif Abu Bakr, ble den arabiske halvøya erklært som hellig område. Da fikk jøder og kristne og grupper som tilhørte tradisjonelle religioner valget mellom å konvertere, emigrere eller krige til de gikk i døden.
– Dette er den filosofien som ISIL anlegger, sier Opsal.
Han konstaterer at det i tradisjonell og klassisk islam derimot har sett det som en æressak å beskytte minoriteter.
– ISIL sier derimot at vårt område er så hellig at det ikke er plass til minoritetene, sier Opsal.
LES OGSÅ: ISIL overtok nye kristne byer i natt
Markører. De siste ukene har den arabiske bokstaven «nun» blitt en gjenganger på sosiale medier. Dette er den første bokstaven i det vanligste arabiske navnet på de kristne.
Folk bytter profilbildet sitt på Facebook og Twitter til en «nun» for å vise støtte til de kristne i områdene som ISIL kontrollerer.
Ifølge rapporter fra de ISIL-kontrollerte områdene merkes husene til kristne med en «nun».
LES OGSÅ: N for kristen
De siste dagene har også det også vært omtalt at ISIL merker husene til sjiamuslimer med en arabisk «ra» Dette står for «de som avviser», forteller Opsal.
– De merker avvikerne, med tanke på at de kan marginaliseres, trakasseres og forfølges. Målet ser ut til å være å skape en homogen stat, hvor alle innbyggere må følge den forståelsen av islam som ISIL selv legger til grunn, forklarer han.
LES OGSÅ: 'USA-bombing nødvendig nå'
Tre byer. ISIL tar sikte på å legge inn under seg de viktigste sentra fra den arabiske storhetstiden: Bagdad og Damaskus, sier Opsal. Det tredje er Medina.
– For å legge Medina under seg, må det saudiske kongedømmet styrtes, sier han.
– Er dette realistisk?
– Jeg vil ikke tro at de har mulighet til dette, men slik er måten de tenker på. De har startet operasjonene sine i ingenmannsland, og gjennom å erobre våpen og olje har de skaffet seg en verdslig maktbase for et religiøst teokrati.