Nyheter

Dette er det nye julekortet

Nesten alle sender julehilsener, men bare 1 av 4 gjør det på gamlemåten.

Korthilsener er fortsatt en naturlig del av julen. Men i vår digitale tidsalder byr det seg flere muligheter enn det tradisjonelle julepostkortet.

Både Telenor og NetCom melder om utstrakt bruk av mobile hilsener, enten med eller uten bilde. Samtidig kan også Posten rapportere om at vi i forkant av høytiden fremdeles sender kort og småpakker til hverandre i vilden sky.

Unge brukere og sosiale medier. NetCom har spurt 500 brukere om hvilke mobilvaner de har i jula. Undersøkelsen viste at 93 prosent sender julehilsener, men bare en firedel at de spurte sendte tradisjonelle julekort.

Like mange brukte Facebook eller andre sosiale medier, mens 32 prosent sendte SMS eller MMS for å ønske venner og familie god jul.

– Vi bruker i større og større grad mobiltelefonen til å ønske hverandre god jul. Spesielt yngre mennesker synes terskelen er lavere for å sende julehilsener når de kan gjøre det med mobilen. For dem er det kanskje ikke like naturlig å sende julekort, men med SMS, MMS og sosiale medier har de funnet kanaler som passer bedre for dem, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind Vederhus i NetCom til NTB.

Undersøkelsen viser dessuten at nettopp det å sende hverandre julehilsener, enten via SMS, MMS eller sosiale medier, er den primære bruken av telefonen i juleforberedelsene. I alt 25 prosent bruker telefonen til dette, mens 20 prosent bruker den til å surfe etter julegaveideer.

Julaften og nyttårsaften. Siden like etter tusenårsskiftet har Telenor gjort spesielle målinger av SMS- og MMS-trafikken i mobilnettet i Norge på julaften og nyttårsaften.

– Fra en relativt sped start de første årene, toppet det seg i 2008, da vi registrerte 22,1 millioner SMS-er og 1,5 millioner MMS-er i løpet av julaften. På nyttårsaften det året sendte vi 30 millioner SMS-er og vel 2 millioner MMS-er på nyttårsaften, sier informasjonssjef Knut Sollid i Telenor til NTB.

Sollid sier at det etter 2008 har vært en gradvis reduksjon i antall sendte SMS og MMS, men at de som gjør det ofte legger både flid og tid i å utforme høytidsrelaterte bildemeldinger.

– Alle våre meldinger kommer fram i løpet av sekunder. SMS og MMS har revolusjonert direktekommunikasjonen. I kombinasjon med tilgjengelig datatrafikk over 3G- og 4G-nettet, ser vi at julehilsener som sendes via Facebook, Twitter og andre sosiale medier er økende. Dataforbruket utgjør ikke noe merkbar vekst i juledagene, men vi er likevel i begynnelsen av en ny datakommunikasjonsrevolusjon, sier Sollid.

Julekortet holder stand. Foreløpig ser det ut til at det tradisjonelle julekortet holder stand, trolig takket alle tradisjonene som er knyttet til julen.

Mens brevvolumet i Norge stuper kraftig ellers i året på grunn av elektronisk kommunikasjon, tenker vi tydeligvis annerledes i julen.

– Vi ser at julekorttradisjonen holder seg relativt stabilt i antall. Vi tror folk fremdeles foretrekker den håndskrevne, personlige hilsenen når de har noe viktig på hjertet. Det ser vi også i forbindelse med takkekort og invitasjoner og den slags – og til jul. Julen er jo en tid for tradisjon, familie og nærhet, sier pressesjef Hilde Ebeltoft-Skaugrud i Posten til NTB.

Posten regner med at det blir sendt 35 millioner kort og småpakker de siste to ukene før jul innenlands. Det blir sånn cirka sju kort og småpakker per nordmann.

– Om sommeren ser vi en reduksjon i sendte feriekort. Der har nok MMS og SMS langt på vei begynt å erstatte feriekortet, men altså ikke til jul, sier pressesjef Hilde Ebeltoft-Skaugrud.

Les mer om mer disse temaene:

NTB Nyheter

NTB nyheter

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter