Nyheter

De svakeste elevene får ikke faglært hjelp på skolen

Stadig flere elever trenger støtteundervisning. Men de hjelpes stadig oftere av folk uten lærerutdanning.

Assistenter uten pedagogutdanning deltar stadig oftere i undervisningen av svake elever. Tall som Utdanningsforbundet har hentet inn viser at assistentenesrolle i spesialundervisningen har vokst dramatisk:

Antallet assistenttimer i spesialundervisningen har økt med over 70 prosent på tre år. I samme periode økte antallet lærertimer i spesialundervisningen med nesten 4 prosent.

Dette fører til at assistentene overtar en større del av undervisningen i skolen. Andelen assistenttimer som andel av lærertimer til undervisning har økt fra 23,9 prosent til 35,3 prosent- på fem år – en økning på 11,6 prosent på tre år.

'Fryktelig høye tall'. – Dette rammer de aller svakeste, sier Christopher Beckham, leder for Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG).

Økningen i antall assistenttimer ryster foreldrelederen.

– Dette er fryktelig høye tall.

Ifølge Beckham mottar FUG mange henvendelser fra foreldre som er bekymrede for bruken av assistenter i spesialundervisning, men han tror han bare ser toppen av isberget, siden det ofte er de mest ressurssterke som tar kontakt. Når spesialpedagoger erstattes av assistenter blir konsekvensene ofte at de ikke lærer det de skal, tror Beckham.

Kan kommunene lastes for dårlig- oppfølging når mange har svak økonomi?

– De bør prioritere barna. I Bergen kommune feiret politikerne med champagne da de fjernet eiendomsskatten, et tiltak som gjør de rike rikere. Kort tid etterpå må de stenge skoler som forfaller. Dette gir ikke mening, sier Beckham, og ber kunnskapsministeren ta nødvendige grep.

Bekymring. Kunnskapsminister Kristin Halvorsen er ikke tilgjengelig for intervju, men statssekretær i kunnskapsdepartementet Elisabet Dahle (SV) sier regjeringen er urolige over den økte bruken av assistenter de siste årene:

– Vi er bekymret for om elever- får den oppfølgingen de har krav på. Derfor presiserer vi nå lovverket for å sikre at lærere gjennomfører og har ansvaret for spesialundervisningen.

Assistentenes rolle i skolen er at de skal ha ha en støttefunksjon, sier hun.

– Assistentene gjør en viktig jobb i skolen, men skal ikke ha ansvar for opplæringen.

Regjeringen vil endre forskriftene til opplæringsloven for å tydeliggjøre assistentenes rolle og sikre at elevene får det de har krav på. Forslaget har nylig vært ute på høring.

Dahle sier at regjeringen har gitt mer penger til kommunene som de kan disponere fritt. Dermed må kommunene sette av nok penger slik at skolene kan oppfylle elevenes lovfestede rettigheter – ikke minst overfor elever med særskilte behov, mener statssekretær Dahle.

Hun sier at bare 4 prosent av elevene får spesialundervisning av kun assistenter, noe som er en liten nedgang.

Statistikken skiller ikke tydelig mellom situasjoner hvor assistentene hjelper læreren i klasserommet, gjennomfører et opplegg som en pedagog har laget, eller underviser alene.

– Alvorlig. Økningen i assistenttimer på over 70 prosent er uansett forbausende høy, mener Steffen Handal, nestleder i Utdanningsforbundet, fagforeningen som mange lærere er tilknyttet.

Tilbakemeldinger fra disse kan tyde på at assistentene utfører oppgaver de ikke er kvalifisert til, sier Handal.

– Mange assistenter gjør en god jobb, og vi ønsker andre yrkesgrupper velkommen inn i skolen, men de skal ikke ta -lærernes plass i undervisningen. Hvis dette skjer er det alvorlig.

– Er det likevel greit om assistenter underviser alene dersom de følger et opplegg laget av en lærer?

Overhodet ikke. Det trengs pedagogisk kompetanse både i planleggingen og gjennomføringen av undervisningen. Jeg ville vært veldig engstelig som forelder hvis mine barn ofte hadde andre enn lærere som underviste.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter