Nyheter

Bruker okkultisme på barn

Grunnlaget for Steinerskolen er ikke en alternativ pedagogikk, men en okkult religion som skolen holder delvis skjult for myndigheter og foreldre, hevdes det i en ny bok.

Elevenes neste liv er viktigere enn det nåværende. Barn med lærevansker blir behandlet fysisk, med uvitenskapelige metoder. Et religiøst livssyn holdes skjult bak en pedagogisk fasade for å sikre rekrutteringen til skolen.

Dette er blant de alvorligste anklagene i boka «Det de ikke forteller oss. Steinerskolens okkulte basis», som kommer ut på mandag. Boka er skrevet av Kristín A. Sandberg og Trond K.O. Kristoffersen.

- Vi har kilder fra så godt som alle steinerskolene i Norge. Vi vil synliggjøre de mange som bare forsvinner fra klassene og lærerværelsene med sine skuffelser og dårlige erfaringer, sier forfatterne til NTB.

Sandberg og Kristoffersen startet nettstedet steinerkritikk.no etter at Sandberg sluttet som lærer ved Steinerskolen i 2005. Fem av parets seks barn har gått i steinerbarnehage eller - skole.

Sekterisk. Steinerskolens pedagogikk er basert på antroposofien, grunnlagt av den østerrikske filosofen Rudolf Steiner.

- I læreplanen og brosjyrene til steinerskolen er mye utelatt. Troen på engler og demoner, reinkarnasjon og karma er ikke nevnt med ett ord. Dette er begreper Steiner nevner på annenhver side i sine foredrag, sier Sandberg.

Som forelder følte Kristoffersen seg feilinformert:

- Det okkulte grunnlaget kommer ikke fram. Når man spør hvorfor de ikke kan fortelle hele sannheten om hva de står for, blir man møtt med overbærende arroganse: «Dere ville ikke forstå det uansett», sier han.

Han sammenligner det med sekter der medlemmene må stige i gradene for å få mer informasjon og der kritikk fører til utfrysning og utestengelse.

Som lærer følte Sandberg en dobbelthet i at det som ble sagt internt ikke kunne sies utad:

- Det var en veldig ubehagelig opplevelse.

Forfatterne mener hemmeligholdelsen gjøres for å tiltrekke seg foreldre som ikke ville ha plassert sine barn i steinerskolen om de ble fortalt at pedagogikken var basert på et spirituelt menneskesyn og ikke vitenskap.

Gransket. Kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) mener steinerpedagogikkens spirituelle grunnlag fremgår tydelig av skolenes læreplaner, som nylig er gjennomgått av departementet.

- Det kan likevel hende at pedagogikken og dens bakgrunn ikke er godt nok kjent blant foreldre og i det offentlige rom. Derfor ønsker jeg en debatt om pedagogikken velkommen, sier Halvorsen til NTB.

I 2008 slo VG opp at Steinerskolens lærere vurderte elevenes utseende og ganglag for å trekke slutninger om personlighet og egenskaper. Daværende kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV) sa han var sjokkert og krevde en forklaring.

- Rudolf Steinerhøyskolen sendte inn en godt dokumentert redegjørelse der påstandene i VG i stor grad ble tilbakevist, sier Halvorsen.

Beklager. Steinerskolen beklager at Kristoffersen og Sandberg har hatt dårlige erfaringer med dem, men avviser kritikken om falsk fasade og skjult religiøsitet.

- Pedagogikken tar utgangspunkt i Steiners syn på at mennesket er mer enn en fysisk kropp, vi er også en sjel og en ånd. I samarbeid videreutvikler alle 35 skolene pedagogikken som er inspirert av antroposofien, vi beholder det som fungerer og forkaster det som ikke gjør det, sier Gry Alsos, styreleder i Steinerskoleforbundet, lærer ved Steinerskolen på Skjold.

- Vårt mål med undervisningen er å gjøre elevene i stand til å ha et godt liv, her på jorden, nå. Helt uavhengig av om de skal leve igjen eller ikke. Vi kan ikke kollektivt stå til rette for alt Steiner skal ha skrevet eller sagt. (©NTB)

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter