Politikk

Blå Kors ber pressen ta alkoholomtale inn i etikkregelverk

Organisasjonen ber om presisering av reglene som skal motvirke at medieomtale kan forveksles med reklame.

«Vi har de siste årene gjentatte ganger forsøkt å rette oppmerksomhet rundt medienes massive dekning av alkohol, som vi mener er så omfattende i form og innhold at det i praksis utraderer reklameforbudet.» Det skriver Blå Kors i et brev til Norsk presseforbund. I brevet foreslår organisasjonen å ta en advarsel mot å promotere alkohol inn i Vær Varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten, to viktige deler av pressens etiske regelverk.

– Når de samfunnsmessige og individuelle konsekvensene er så store som ved dagens alkoholbruk, mener vi at bransjen selv bør pålegge seg særlig aktpågivenhet på dette området, sier generalsekretær i Blå Kors, Jan Elverum.

VERDIDEBATT.NO: Bør pressen lage etikkregler for å unngå alkoholreklame? Diskuter

LES OGSÅ: Eldre drikker oftere alkohol

Svensk suksess. – Hvorfor trenger vi en paragraf om dette?

– Vi har ingen annen mulighet til å begrense den store mengden alkoholomtale enn at bransjen selv ser det som nødvendig, sier Elverum, og fortsetter:

– Svenskene har prøvd det ut, og ser ikke ut til å ville regulere det tilbake. Dermed tror vi dette må være en god modell også for Norge.

LES OGSÅ: Nordmenn vet minst i Europa om skadevirkninger av alkohol

Alkoholreklame. Elverum forteller at det i 2010 var nærmere 300 helsiders oppslag om alkohol, bare i de 4 største riksavisene i Norge.

– Disse oppslagene promoterte alkohol på en rimelig aggressiv måte. Når omfanget blir så stort mener vi at det utligner effekten av reklameforbudet, sier Elverum.

– Du mener at pressen reklamerer for alkohol, på tross av forbudet?

– Omtalen har virkning som reklame. Det er effekten på konsumentene som er viktig for oss. Når de blir eksponert for dette i så stort omfang så stimulerer det til økt bruk.

LES OGSÅ: Regjeringen sier nei til helseadvarsel på alkohol

Salgstriks. Elverum mener pressen burde være mer selvkritisk.

– Selvjustisen kunne absolutt vært bedre. Plassen dette har i de største nyhetsmediene er en helt bevisst del av en mediestrategi, det er det ingen tvil om.

Mener du avisene skriver mye om alkohol fordi de vet at det selger?

Ja. Det er en del av deres profil og deres måte å promotere interessant stoff på.

Er det uansvarlig?

– Jeg tror media generelt sett ønsker å fremstå ansvarlig, og grensene mellom uansvarlig og ansvarlig er jo ikke lette å trekke. Men når man ser på volumet fra 2010, så er det et stort forbedringspotensiale her, sier Elverum.

LES OGSÅ: – Fylla er blitt frisone

Tas på alvor. Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold, er ikke avvisende til forslaget fra Blå Kors.

– Vi setter pris på at også organisasjoner utenfor pressen engasjerer seg i de presseetiske normene, så jeg kan love at forslaget fra Blå Kors vil bli behandlet med stor seriøsitet, sier han.

Han ønsker imidlertid ikke å uttale seg om hvilke endringer han tror vil bli gjort.

– Jeg kan nok tenke meg at noen høringsinstanser vil si at man skal forsøke å unngå så spesifikke formuleringer. Men det kan tenkes at man kan lage formuleringer som tar opp i seg de problemstillingene Blå Kors ønsker å fremme, sier han.

LES OGSÅ: Fri flyt av alkohol i Oslo

Forbrukerinfo. Kokkvold er imidlertid ikke enig i at pressens dekning av alkohol «utraderer reklameforbudet».

– Jeg forstår hva Blå Kors mener. De har jo rett i at det er ganske stor dekning av vinmonopolets månedlige slipp og så videre, og det kan man like eller mislike. Men reklame er det i hvert fall ikke – det er forbrukerveiledning.

Han mener skadevirkningene av alkohol er et samfunnsproblem som også pressen må ta på største alvor.

– Men i utgangspunktet mener jeg at alkoholens skadevirkninger kan dekkes uten at man dermed skal slutte å drive forbrukerinformasjon om for eksempel vin, sier han.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Politikk