«Vi har de siste årene gjentatte ganger forsøkt å rette oppmerksomhet rundt medienes massive dekning av alkohol, som vi mener er så omfattende i form og innhold at det i praksis utraderer reklameforbudet.» Det skriver Blå Kors i et brev til Norsk presseforbund. I brevet foreslår organisasjonen å ta en advarsel mot å promotere alkohol inn i Vær Varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten, to viktige deler av pressens etiske regelverk.
– Når de samfunnsmessige og individuelle konsekvensene er så store som ved dagens alkoholbruk, mener vi at bransjen selv bør pålegge seg særlig aktpågivenhet på dette området, sier generalsekretær i Blå Kors, Jan Elverum.
VERDIDEBATT.NO: Bør pressen lage etikkregler for å unngå alkoholreklame? Diskuter
LES OGSÅ: Eldre drikker oftere alkohol
Svensk suksess. – Hvorfor trenger vi en paragraf om dette?
– Vi har ingen annen mulighet til å begrense den store mengden alkoholomtale enn at bransjen selv ser det som nødvendig, sier Elverum, og fortsetter:
– Svenskene har prøvd det ut, og ser ikke ut til å ville regulere det tilbake. Dermed tror vi dette må være en god modell også for Norge.
LES OGSÅ: Nordmenn vet minst i Europa om skadevirkninger av alkohol
Alkoholreklame. Elverum forteller at det i 2010 var nærmere 300 helsiders oppslag om alkohol, bare i de 4 største riksavisene i Norge.
– Disse oppslagene promoterte alkohol på en rimelig aggressiv måte. Når omfanget blir så stort mener vi at det utligner effekten av reklameforbudet, sier Elverum.
– Du mener at pressen reklamerer for alkohol, på tross av forbudet?
– Omtalen har virkning som reklame. Det er effekten på konsumentene som er viktig for oss. Når de blir eksponert for dette i så stort omfang så stimulerer det til økt bruk.
LES OGSÅ: Regjeringen sier nei til helseadvarsel på alkohol
Salgstriks. Elverum mener pressen burde være mer selvkritisk.
– Selvjustisen kunne absolutt vært bedre. Plassen dette har i de største nyhetsmediene er en helt bevisst del av en mediestrategi, det er det ingen tvil om.
– Mener du avisene skriver mye om alkohol fordi de vet at det selger?
– Ja. Det er en del av deres profil og deres måte å promotere interessant stoff på.
– Er det uansvarlig?
– Jeg tror media generelt sett ønsker å fremstå ansvarlig, og grensene mellom uansvarlig og ansvarlig er jo ikke lette å trekke. Men når man ser på volumet fra 2010, så er det et stort forbedringspotensiale her, sier Elverum.
LES OGSÅ: – Fylla er blitt frisone
Tas på alvor. Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold, er ikke avvisende til forslaget fra Blå Kors.
– Vi setter pris på at også organisasjoner utenfor pressen engasjerer seg i de presseetiske normene, så jeg kan love at forslaget fra Blå Kors vil bli behandlet med stor seriøsitet, sier han.
Han ønsker imidlertid ikke å uttale seg om hvilke endringer han tror vil bli gjort.
– Jeg kan nok tenke meg at noen høringsinstanser vil si at man skal forsøke å unngå så spesifikke formuleringer. Men det kan tenkes at man kan lage formuleringer som tar opp i seg de problemstillingene Blå Kors ønsker å fremme, sier han.
LES OGSÅ: Fri flyt av alkohol i Oslo
Forbrukerinfo. Kokkvold er imidlertid ikke enig i at pressens dekning av alkohol «utraderer reklameforbudet».
– Jeg forstår hva Blå Kors mener. De har jo rett i at det er ganske stor dekning av vinmonopolets månedlige slipp og så videre, og det kan man like eller mislike. Men reklame er det i hvert fall ikke – det er forbrukerveiledning.
Han mener skadevirkningene av alkohol er et samfunnsproblem som også pressen må ta på største alvor.
– Men i utgangspunktet mener jeg at alkoholens skadevirkninger kan dekkes uten at man dermed skal slutte å drive forbrukerinformasjon om for eksempel vin, sier han.