Religion

– Begrunnes i mangfold

Kulturelt mangfold blir en viktigere begrunnelse for religionsfaget.

Særlig ett perspektiv vinner frem i dag når det gjelder begrunnelsen for og innholdet i religionsundervisningen i vår tid: Mangfold. Stadig flere land tilbyr en eller annen form for religionsutdanning knyttet til religiøst og kulturelt mangfold, påpeker skoleforskeren Robert Jackson i en artikkel i siste nummer av Norsk pedagogisk tidsskrift.

– Dette markerer et viktig skifte i det offentlige utdanningssystemet i Vesten, konkluderer han.

LES SAKEN: Religion får ny posisjon i Europas skoler

Ny veiviser

Forskeren har ledet et prosjekt i regi av Europarådet med å lage en veileder for å undervise i religion, kalt Signposts. Dette ble startet i 2008, og lå ferdig i høst. Veiviseren er et praktisk verktøy for politikere, skoler og lærerutdanning. Målet er å skape en konstruktiv debatt om utdanningspolitiske spørsmål. Europarådet har de siste årene arbeidet med å få oversikt over religionsundervisning i skolen.

Mangfoldsperspektivet vises også i ordbruken.

Ordkamp

På samme måte som det finnes forskjellige modeller for religionsundervisning i skolen, finnes det en omfangsrik begrepspark for å snakke om dette.

Europarådet har imidlertid unngått et av de vanligste internasjonale begrepene religious education (religionsundervisning) i sitt arbeid. Årsaken er at det oppfattes tvetydig. I stedet benytter Europarådet «den religiøse dimensjonen i interkulturell dialog» og «religionsdimensjonen innenfor tverrkulturell utdanning».

Dette reflekterer at Europarådet plasserer religion som et kulturelt fenomen, og knytter det til arbeidet for flerkulturell forståelse.

Les mer om mer disse temaene:

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv er journalist i kulturavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion