Særlig ett perspektiv vinner frem i dag når det gjelder begrunnelsen for og innholdet i religionsundervisningen i vår tid: Mangfold. Stadig flere land tilbyr en eller annen form for religionsutdanning knyttet til religiøst og kulturelt mangfold, påpeker skoleforskeren Robert Jackson i en artikkel i siste nummer av Norsk pedagogisk tidsskrift.
– Dette markerer et viktig skifte i det offentlige utdanningssystemet i Vesten, konkluderer han.
LES SAKEN: Religion får ny posisjon i Europas skoler
Ny veiviser
Forskeren har ledet et prosjekt i regi av Europarådet med å lage en veileder for å undervise i religion, kalt Signposts. Dette ble startet i 2008, og lå ferdig i høst. Veiviseren er et praktisk verktøy for politikere, skoler og lærerutdanning. Målet er å skape en konstruktiv debatt om utdanningspolitiske spørsmål. Europarådet har de siste årene arbeidet med å få oversikt over religionsundervisning i skolen.
Mangfoldsperspektivet vises også i ordbruken.
Ordkamp
På samme måte som det finnes forskjellige modeller for religionsundervisning i skolen, finnes det en omfangsrik begrepspark for å snakke om dette.
Europarådet har imidlertid unngått et av de vanligste internasjonale begrepene religious education (religionsundervisning) i sitt arbeid. Årsaken er at det oppfattes tvetydig. I stedet benytter Europarådet «den religiøse dimensjonen i interkulturell dialog» og «religionsdimensjonen innenfor tverrkulturell utdanning».
Dette reflekterer at Europarådet plasserer religion som et kulturelt fenomen, og knytter det til arbeidet for flerkulturell forståelse.