Både kristne og kommunister er begeistret for en fascinerende type kunst: mosaikk. Det er tydelig snart 30 år etter Sovjetunionens oppløsning, når interessen for østblokkens kunst nye høyder. Mosaikk som kunstform fikk stor utbredelse i Sovjetunionen fra midten av 60-tallet til begynnelsen av 80-tallet. De beste kunstnerne dekorerte offentlige rom over hele Sovjetunionen, gjerne med enorme mosaikker.
4.000 års tradisjon
Sovjetunionen var en ateistisk stat. Marxist-leninistisk ideologi hadde avløst religionen. Men en rik kristen tradisjon ligger til grunn for «mosaikk-boomen» i arbeider- og bondestaten. Den kristne inspirasjonskilden kan spores i både motiver, teknikk, materialer og funksjon, ifølge kunsthistorikeren Nini Palavandisjvili.
«Kunstnere lagde verdens første mosaikker for omtrent 4.000 år siden. Men kunstformen fikk en storhetstid i det bysantinske riket, hvor kristendommen var statsreligion. Fra det sjette til det femtende århundret utgjorde mosaikker med kristne motiver en essensiell del av bysantinsk kultur,» forteller den 42 år gamle mosaikk- eksperten.
Vårt Land møter henne foran et av sovjettidens fargerike kunstverk i en park i den georgiske hovedstaden Tbilisi. I mange år har Nini Palavandisjvili forsket på sovjetiske mosaikker og historien bak dem. Hun har utgitt flere bøker om temaet, den siste kom ut tidligere i år. I løpet av 2019 utgir hun dessuten en bok med arbeidstittelen Mosaics of the Soviet period in Georgia.
– Særlig i den sovjetiske delrepublikken Georgia utfoldet mosaikkunstnernes skaperkraft seg. De utsmykket blant annet metrostasjoner, kurhoteller, fabrikker og universiteter. Mosaikkene utgjorde en arena hvor myndighetene kunne formidle politiske budskap, forteller Palavandisjvili, som sammen med en gruppe fotografer allerede har kartlagt og dokumentert mer enn 200 verk i hjemlandet Kaukasus.
---
Mosaikk
- Mosaikk er et bilde eller liknende sammensatt av fargede småsteiner eller glasstykker som festes til underlaget med et bindemiddel, for eksempel kalkmørtel. Ordet mosaikk betyr opprinnelig «viet musene».
- Sovjetunionen – en erklært sosialistisk stat opprettet i 1922, som lå i Øst-Europa og Asia. Ved oppløsningen i 1991 bestod Sovjetunionen av 15 delrepublikker: Armenia, Aserbajdsjan, Estland, Georgia, Hviterussland, Kasakhstan, Kirgisistan, Latvia, Litauen, Moldova, Russland, Tadsjikistan, Turkmenistan, Ukraina og Usbekistan.
---
Glorie eller romhjelm
Georgia gjorde kristendommen til statsreligion allerede på 300-tallet. Da landet opplevde en glansperiode under kong David og dronning Tamar på 1100-tallet ble det investert enorme ressurser – med inspirasjon fra naboriket Bysants – i utsmykking av klostre og kirker med mosaikk. Nini Palavandisjvili slenger den nye boken sin fram fra skuldervesken.
Hun blar ivrig gjennom boka og finner en mosaikk som forestiller en kvinnelig kosmonaut. Et av de beste eksemplene, viser det seg, på hvordan sovjetiske kunstnere benyttet et kristent formspråk. Men i stedet for å hylle engler, helgener, Gud eller Jesus, idylliserer de i stedet Sovjetunionen og proletarstatens evner:
– Motivet med romheltinnen utgjør en moderne gjengivelse av en kjent avbildning av dronning Tamar, som finnes i klosteret Vardsia sør i Georgia. I stedet for glorie rundt hodet har kosmonauten en romhjelm. Men ikonografisk sett er de to kvinnene nesten helt like, forklarer mosaikkeksperten engasjert.
Spirende nasjonalisme
Georgia var langt fra den eneste sovjetrepublikken hvor mosaikk-boomen slo gjennom. De fascinerende kunstverkene skjøt opp overalt i Sovjetunionen. Den ukrainske fotografen Yevgen Nikiforov har dokumentert den store utbredelsen i hjemlandet sitt. De sovjetisk-ukrainske mosaikkmakerne videreførte en egen ukrainsk-ortodoks tradisjon. Særlig en berømt mosaikk fra 1000-tallet i Sofiakatedralen i Kiev kan ha fungert som et forbilde. Sentralt plassert i bygningen viser den med tusenvis av gylne miniaturfliser jomfru Maria i orant-stilling.
I sin studie av mange hundre sovjetiske mosaikker i Georgia har Nini Palavandisjvili lagt merke til noe annet interessant i de episke komposisjonene som kunstverkene ofte består av:
– Til min overraskelse fant jeg i mange av verkene avbildninger av kirker. Små eller store, kanskje et sted i hjørnet – til tross for at Sovjetunionen forbød kirker og religion. Men på begynnelsen av 80-tallet begynte systemet å vise svakhetstegn og nasjonalismen begynte å spire i flere delrepublikker. På den tiden fant kirkene vei inn i mange mosaikker, forklarer hun.
---
Bøker om sovjetiske mosaikker
- Lost Heroes of Tbilisi – Soviet Period Mosaics, av Sophia Lapiashvili og Nini Palavandisjvili. (GeoAIR, 2014)
- Decommunized: Ukrainian Soviet Mosaics, av Yevgen Nikiforov. (DOM Publishers, 2017)
Art for Architecture – Georgia: Soviet Modernist Mosaics from 1960 to 1990, av Nini Palavandisjvili og Lena Prents. (DOM Publishers, 2018) - I 2019 kommer det dessuten ut en bok av Nini Palavandisjvili med arbeidstittelen Mosaics of the Soviet period in Georgia på forlaget Bakur Sulakauri.
---
Tapt for alltid
Hvor relevant hennes store arbeid med å skape oppmerksomhet rundt denne viktige delen av kunsthistorien er, understrekes av verkenes forferdelige forfall og likegyldigheten de blir møtt med i den postsovjetiske tidsalderen.
– Etter Sovjetunionens sammenbrudd ble kunstretningen fullstendig forsømt på grunn av den økonomiske situasjonen som fulgte. Arkiver ble brent, informasjon forsvunnet og opphavsmennene til verkene er ofte døde. Arbeidet med å kartlegge og dokumentere mosaikkene har vært ekstremt vanskelig, forteller Palavandisjvili.
Mange mosaikker fra de tidligere sovjetrepublikkene er tapt for alltid på grunn av uvitenhet om deres kunstneriske verdi og manglende midler til å ta hånd om dem, påpeker hun.
– Dessverre finnes det hverken politisk vilje eller offentlig interesse for å bevare mosaikkene. Med bøkene, utstillingene og fotoprosjektene prøver vi å gjøre emnet tilgjengelig for et større publikum, sette kunstverkene i en historisk og kulturell kontekst, vise skjønnheten og betydningen deres, og forhåpentligvis bidra til at de blir bevart og restaurert.
Oversatt av Torgeir Holljen Thon