Tror nettsatsing kan gjøre kirken mer liberal
Koronakrisen har gitt Den norske kirke himmelhøye seertall på nett. Trolig vil kirken forbli mer digital også etter krisen, noe som kan endre teologien, tror førsteamanuensis.
GUD PÅ NETT: Under koronakrisen har Den norske kirke opplevd himmelhøye brukertall på sine digitale tjenester. Bare påskedagene har i underkant av en halv million mennesker sett minst ett innlegg på kirkens nasjonale Facebook-side, ifølge tall fra Kirkerådet. Bildet er fra innspillingen av påskens gudstjenester i Eidsberg kirke.
Lars Flydal
– Når høye seertall, nye følgere og antall likes blir den nye målestokken, kan det bli fristende å lage saker som har nyhetsverdi eller er underholdende, sier førsteamanuensis Elisabeth Tveito Johnsen på Det teologiske fakultet (TF) ved Universitetet i Oslo.
Under koronakrisen har Den norske kirke opplevd himmelhøye brukertall på sine digitale tjenester. Bare påskedagene har i underkant av en halv million sett minst ett innlegg på kirkens nasjonale Facebook-side, ifølge tall fra Kirkerådet. Den samme siden har fått 2000 nye følgere i påsken, i tillegg til de omtrent 5000 nye som kom på i de to ukene før.
Fra 13. mars til 12. april hadde videoene på Den norske kirkes Facebook-side 2.045.346 registrerte avspillinger, og ble sett på i til sammen 1.723.707 minutter.