Tror «Luksus-Fretex» kan gi økt gjenbruk
GJENBRUK: Nordmenn flest handler ikke brukt, men Fretex opplever likevel økt konkurranse. Nå stripper gjenbruksbautaen butikker for plagg for å likne på ordinære klesbutikker.
NYTT: Fretex-butikken på Grünerløkka i Oslo er en av butikkene som har blitt en del av Fretex nye konsept: Arkivet.
Giulia Troisi
I Fretex’ nye klesbutikker skal du ikke behøve å lete lenge etter kupp. Kuppene skal etter planen lyse kunden i møte. Borte vekk er klær som ikke vurderes til å være trendy nok, og vekk er også overfylte klesstativer. Butikkene er et svar på en landsdekkende kundeundersøkelse hvor beskjeden var tydelig: Mindre bredde i sortiment, mer dybde i varene man velger å vise fram.
Konseptet har fått navnet «Fretex Arkivet». Motemagasinet Min Mote kaller det «Luksus-Fretex».
– Jeg har vært litt redd for at kundene nå skal tenke at vi har blitt så dyre eller et slags fancy Fretex, sier Maria Tverrli, daglig leder for Grünerløkka Fretex.