Religion

Tar kampen mot tynne argumenter: – Å tro på Gud er ikke som å tro på julenissen

Når folk sammenlikner tro på Gud og julenissen, viser det at overfladiske, nyateistiske argumenter har slått rot i kulturen vår, mener forfatter Andy Bannister. Nå har boken hans blitt oversatt til norsk.

– Nyateistiske argumenter mot gudstro er ofte enkle linjer som høres smarte ut på Twitter. Men når man ber folk om å utdype dem, henger de sjelden på grep, sier Andy Bannister.

Han er leder av Solas Centre for Public Christianity i Skottland, en kristen organisasjon som arbeider for å formidle kristen tro på en overbevisende måte. Denne helgen er han blant hovedtalerne på Veritaskonferansen i Grimstad, og underviser blant annet med i boken Ateisten som ikke fantes (2015), som nylig ble oversatt til norsk av Lunde Forlag.

I boken presenterer Bannister en rekke argumenter mot kristen tro, som han mener kommer fra såkalt nyateisme. Begrepet nyateisme ble lansert i 2006, og ble brukt for å beskrive en voksende gruppe ateistiske menn som gikk til angrep på religion i flere bestselgende bøker, forklarer Bannister. Som eksempel trekker han frem forfattere som Richard Dawkins, Christopher Hitchens og Sam Harris.

– Det nye med disse ateistene var sinnet deres mot religion. Dawkins oppfordret følgerne sine til å latterliggjøre religion og angripe dem på alle måter, sier Bannister.

LES OGSÅ: «Griller kristne» og styrkar trua

Mindre toneangivende

Forfatterne han nevner er ikke like toneangivende i dag. Hitchens døde i 2011, Harris har blitt en tilhenger av buddhisme, og Dawkins har mistet statusen sin, sier Bannister, som også mener at mange har en større respekt og åpenhet for gudstro enn for ti år siden. Likevel mener han at nyateistiske antakelser har sunket inn i kulturen vår.

– Argumentene har blitt mainstream, selv blant folk som ikke har lest disse forfatterne. Du hører fremdeles folk si «man trenger ikke religion fordi vitenskap forklarer alt», selv om det er en misforståelse, sier han.

Målet hans er å luke bort noen av de dårlige argumentene, slik at det blir grobunn for en mer fornuftig dialog mellom troende og ikke-troende, skriver Bannister i boka.

Å tro på julenissen

Et av Bannisters eksempler på billige, nyateistiske poenger er påstanden: «Å tro på Gud er som å tro på julenissen».

– Dette hører man hvert år når julen nærmer seg. Men når man ser nærmere etter, er det mange problemer med sånne sammenlikninger.

På universitetsbiblioteker finner man mangfoldige meter med bøker der seriøse tenkere diskuterer Guds eksistens og relevans, men det finnes ikke en slik seksjon om julenissen, påpeker Bannister. Han mener at det i seg selv bør vitne om at Gud og julenissen ikke kan sammenliknes.

– Julenissen er en person på innsiden av universet, et fysisk objekt med en masse. Gud er derimot skaperen av alt, som opprettholder hvert eneste atom og de fysiske lovene. De er så forskjellige at det ikke er som å sammenlikne epler og appelsiner, men mer som å sammenlikne epler og fly, sier han.

Når man sier at tro på Gud er som tro på julenissen, mener Bannister at man tar «mannen istedenfor ballen», fordi man antyder at de som tror på Gud er barnslige og naive.

– Det er en teknikk for å fornærme meningsmotstanderne sine, sier Bannister.

Mening uten Gud

En annen påstand Bannister regner som såkalt nyateistisk, er ideen om at man ikke trenger Gud for å tro at livet har mening og hensikt.

– Tidligere var det innlysende for mange, at hvis du tar bort Gud tar du også bort ideen om at livet har en mening. Men i dag sier mange humanister at man kan skape mening selv uten Gud. Det er riktig at man kan finne noe som er verdt å leve for uten Gud, slik som å bry seg om planeten. Men hva hvis jeg møter noen som finner mening i det motsatte, i å ødelegge planeten? Hvem har rett? Uten Gud kan man ikke peke oppover for å finne svaret.

Dersom mennesker bare består av atomer og molekyler, slik mange ateister hevder, er det vanskelig å se hvorfor menneskelivet skal ha en verdi, mener Bannister.

– Man kan sette atomer sammen til en stein. Men hvis man setter atomene sammen til et menneske, hvorfor skal man dermed ha verdi og hensikt?

– Men er dette egentlig et problem i praksis, så lenge man kan oppleve at livet er meningsfullt også uten gudstro?

– Jeg har en subjektiv opplevelse at Gud finnes, men betyr det at Gud faktisk finnes? Slik er det ikke. For å overbevise noen om at Gud finnes, må jeg si noe mer. Hvem er du til å si hva mennesker skal gjøre og ikke gjøre, hvis den eneste grunnen du har til å bry deg om miljøet er din subjektive opplevelse av at det gir mening?

Også kristne argumenterer dårlig

– Finnes det tilsvarende dårlige argumenter som kristne bruker til forsvar for Guds eksistens?

– Absolutt. Noen ganger kan kristne lene seg for mye på subjektive argumenter. De kan hevde å ha hatt en personlig opplevelse med Gud, og mener derfor at Gud eksisterer. Men hva om noen har hatt en motsatt opplevelse? Selv er jeg forsiktig med å bruke subjektive argumenter, og vil heller begrunne troen med Kristus og gi gode grunner for å tro på oppstandelsen, svarer Bannister.

Skrekkeksemplet på dårlig argumentasjon, mener han, er når bananen blir et gudsbevis. I en video på YouTube, som ofte har blitt latterliggjort, argumenterer en kristen apologet for at bananen passer perfekt i en menneskehånd, og at den derfor må være skapt av Gud.

– Men moderne bananer er faktisk avlet frem og modifisert av mennesker gjennom mange år, påpeker Bannister, som håper både kristne og ateister kan få bukt med dårlige argumenter.

– Målet mitt er ikke å gjøre narr av noen, men å rydde vei slik at vi kan sitte ned og åpent diskutere livet store spørsmål. Jeg håper også at slike samtaler kan gjøre at ikke-kristne åpner seg for å tro.

LES OGSÅ:

---

Andy Bannister

  • Forfatter og foredragsholder med doktorgrad i Islamstudier.
  • Er en etterspurt taler fra Ravi Zacharias International Ministries (RZIM) og har skrevet boken The Atheist Who Didn't Exist, som nettopp er oversatt til norsk. Har også debattert ledende tenkere som filosofen Peter Singer.
  • Er nå leder for Solas Centre for Public Christianity i Skottland med følgende hovedformål: «Persuasively communicating the Gospel of Christ into todays culture».
  • Kilde: Veritaskonferansen

---

Les mer om mer disse temaene:

Morten Marius Larsen

Morten Marius Larsen

Morten Marius Larsen er nyhetsleder på religionsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion